Xpeng ska hjälpa Volkswagen ur krisen i Kina. Men de nya gemensamma elbilarna kan också komma att säljas utanför Kina. De nya modellerna byggs på Xpengs G9-plattform och blir mellanstora.
– I vårt ramavtal med Xpeng finns möjligheten att även ta steget ur Kina, säger VW-bossen Oliver Blume.
Nu har Volkswagen och Xpeng gått ut med fler detaljer om samarbetet mellan de två bolagen. Volkswagen köper 4,99 procent av Xpeng för drygt sju miljarder kronor. Xpeng kommer att hjälpa Volkswagen att utveckla nya elbilar i mellanklassen.
– Först vill vi etablera verksamheten i Kina, men i avtalet finns möjlighet att ta steget ur Kina, säger oliver Blume.
Bilarna ska byggas på Xpengs G9-plattform som har snabb laddning med hjälp av 800-voltsteknik. Bilarna ska kunna laddas med effekter på upp till 480 kW, vilket är vida överlägset mot vad Volkswagens bilar klarar av idag.
– Vi kommer att använda G9-plattformen och kombinera den med Volkswagen-teknik, säger Blume.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter