”Volkswagen sparkar mjukvaruchefen”

Volkswagen sparkar sin toppchef för mjukvaruutveckling Christian Senger. 
Bara två veckor efter den officiella starten för prestigeprojektet Car.Software.Org får toppchefen gå, enligt Handelsblatt. 

Allt såg så bra ut från början för Volkswagens stora mjukvaruprojekt till elbilen ID.3 och de nya modellerna med helt digitala interiörer. 

Mjukvaruchefen Christian Senger rekryterades från BMW, där han ansvarade för BMW i3, och levererade med en fart som imponerade på högste vd:n Herbert Diess. För ett drygt år sedan samlades 10 000 mjukvaruutvecklare under Senger. Uppgiften var att utveckla ett helt nytt och eget operativsystem för Volkswagens bilar. 

Och för bara ett par veckor sedan var det officiell start för Car.Software.Org. Men nu får Christian Senger sparken, enligt Handelsblatt. Volkswagen har ännu inte bekräftat den ansedda affärstidningens uppgifter. 

Jobbet med att leda Car.Software.Org tas nu tillfälligt över av Audi-chefen Markus Duesmann. Audi har bättre ordning på sina programvaror, men Duesmann är ny på jobbet och tillträdde så sent som 1 april, mitt under pågående corona-pandemi. 

Frågan om mjukvarusystem är affärskritisk för alla biltillverkare. Tesla är ledande på programvaror och är bland annat därför världens högst värderade biltillverkare. De andra företagen sliter för att komma ikapp, men den kulturella skillnaden är stor. 

“Tesla bygger bilen runt en dator”, säger en ledande VW-chef. “Vi försöker nu få datorn i bilen.”

Volvo och Polestar har löst problemet genom att använda Googles operativsystem. Systemet har redan släppts i Polestar 2 och lanseras nästa år i Volvos bilar. Kanske kommer alla biltillverkare inom något år använda samma operativsystem, precis som Android är standard i alla telefoner som inte görs av Apple. Men de tyska företagen fruktar att bli beroende av amerikanska IT-jättar. 

– Volkswagen vill behålla suveräniteten över hela fordonsarkitekturen, som inkluderar elektroniken, sade den sparkade Senger nyligen.