Volkswagen ID.4 är Sveriges mest sålda elbil under 2022. Det finns få bilmodeller som vi på Carup har testat mer ingående. Vi har kört den i värme, kyla, halka och till vardags i 1,5 år. Vi har dessutom testat alla på marknaden förekommande varianter. Här är vårt omdöme.
Och för att du ska få ett så rättvisande omdöme och objektivt som möjligt har vi sammanställt tester från flera andra håll.
Varsågod, här är test, guide och tips inför ditt köp av Volkswagen ID.4.
ID 4 TEST. Sveriges mest sålda elbil under 2022 är SUV:en Volkswagen ID.4. har sålt i över 5000 exemplar, mer än hälften har köpts av privatpersoner. ID.4 är även Sveriges mest sålda elektriska förmånsbil till företag, med knapp marginal före Tesla Model Y.
Framgången är välförtjänt, för ID.4 är en praktiskt och trevlig bilmodell som är lätt att leva med i vardagen. Vi på Carup har testat alla förekommande varianter av VW ID.4, samt haft en ID.4 som bruksbil under 1,5 år.
Exteriör
Den höga markfrigången och den stora suv-karossen gör att bilen ser stor och maffig ut. Den är decimetern kortare än en Volvo XC60, men känns större. Linjerna är lite lagom futuristiska utan att det känns urspårat och ID.4 ansluter till samma formspråk som tidigare elbilen ID.3. Funktionellt på Volkswagen-vis med vänliga ögon till lyktor.
Utrymmen
När jag öppnar dörrarna kan jag konstatera att bilen är ännu större på insidan och att utrymmena är ett av modellens triumfkort. Det är luftigt runt framsätena och inga trånga mittkonsoler inkräktar på benutrymmet.
Den avskalade panelen med två skärmar skapar en känsla av rymd. Baksätet är nästan ännu bättre. Det är riktigt generöst med benutrymme, större än i en Volkswagen Passat som är bland de bästa i klassen. Även mittplatsen fungerar bra, då det inte finns någon kardantunnel. Du sitter högt på alla platser i kupén, då batteriet höjer golvet ytterligare. Bagageutrymmet som är på 543 liter har ett plant lastgolv och sväljer såväl golfbaggar som packningen för en hel familj.
Interiör
Interiören har trevliga material och känns väl ihopskruvad. Volkswagens mindre elbil ID.3 har fått kritik för billig plast och påvra tyger, men ID.4 är ett klart steg uppåt på premiumskalan. Både i den lyxigare maxversionen och den mer basbetonade 1st känns stolar och tyger behagliga. Allt är veganskt, Volkswagen har slutat med djurläder i ID.4.
Stolarna är ett snäpp uppåt komfortmässigt jämfört med ID.3. Den ena introduktionsmodellen har vit ratt, Max-modellen är mer traditionell med sin svarta ratt. Totalt sett får du som köpare utrymmen som i en större suv, trots att bilen är kompakt, 4,5 meter lång. Det beror på att paketeringen blir så mycket effektivare utan förbränningsmotor i fronten.
Förarmiljö
Väl på plats bakom ratten känns det mesta intuitivt utan att jag behöver bläddra i instruktionsboken. Växelväljaren sitter på högra sidan vid skärmen bakom ratten och är enkel att begripa, men när bilen precis startats kan responstiden vara lång.
Systemet är inte lika enkelt att hantera som Teslas, men det mesta fungerar bra, även om det kan krävas flera knapptryck i menyn. En liten anmärkning är att jag flera gånger slår på varningsblinkersen när jag trycker på skärmen eller touchlisten. där under. Listen borde också vara belyst, i mörker syns den inte alls.
Köregenskaper
ID.4 sköter sig fint i stadstrafik. Fjädringen är lagom hård och behaglig och sväljer ojämnheter bra. Sikten framåt är riktigt bra genom den stora vindrutan, även om det är svårt att se var motorhuven slutar. Få bilar erbjuder en bättre överblick av trafiken. Bakåtsikten är lite sämre genom den lilla bakrutan och med två stora sidostolpar, backkamera är att rekommendera. Vändradien är bara 10,2 meter, för knixiga manövrar är det svårt att hitta en smidigare suv i stan.
ID.4 är tyst, kursstabil och går dit man styr. Styrkänslan är lagom direkt, utan att det blir nervöst. Här tjänar de bredare bakdäcken sitt syfte. Även i högre farter på motorvägen är ID.4 stadig och komfortabel. Lite vägbuller kommer in i kupén, men ID.4 upplevs som en en fin långfärdsbil.
ID.4 väger sina modiga 2200 kg och motorn är på i sammanhanget blygsamma 204 hk. Visst räcker fartresurserna till bra, men någon raket från rödljusen är inte bilen. Det är samtidigt lite befriande med en elbil som har normala, lugna, fartresurser. Efterfrågan på elbilar med sportbilsprestanda är nog egentligen inte så stor hos den breda massan, och inget de breda massorna använder till vardags.
Egenskaper i halka
Den bakhjulsdrivna versionen är ganska sladdbenägen när det blir riktigt halt. Antisladdsystemet gör att bilen snabbt hämtar hem sladdarna. Så länge det snöiga och isiga väglaget är någorlunda bra känns ID.4 trots bakhjulsdriften kontrollerad, antisladdystemet tuktar vridmomentet. Men på riktigt isiga och hala vägar kan bilen ha svårt att ta sig fram i branta backar om du inte har dubbdäck.
Räckvidd
Räckvidden anges till 49,6 mil hos den bakhjulsdrivna varianten med 77 kWh batteri. Det stämmer på sommaren om du kör lugnt på 70-vägar. På vintern handlar det snarare om drygt 30 mil om du kör i motorvägsfart.
Ekonomi
Priset på ID 3 har höjts i snabb takt, både om du köper bilen och om du privatleasar den. Nu när elen är så dyr tenderar ID 4 att bli dyrare än motsvarande fossila bil. Men det är en bil med fina egenskaper och det kan vara värt att betala lite extra, förhoppningsvis kommer det en dag när elpriserna normaliseras.
Hittills har andrahandsvärdet varit extremt högt, många har fått mer betalt för bilen än vad de köpte den ny för.
ID.4 GTX
För den som behöver en snabbare och stadigare version av ID.4 så finns ID.4 GTX med fyrhjulsdrift och 299 hästkrafter. Carup har testat bilen både i sommarväglag och på isbana i Lappland.
Den stora skillnaden mot vanliga ID.4 är drivningen och motoreffekten. Den vanliga ID.4 är bakhjulsdriven och kan vara vansklig i svensk halka. GTX driver med två elmotorer, en på varje hjulaxel. Den bakre motorn är som tidigare på 204 hk, men under korta stunder går den främre motorn på 109 hk in. Den maximala effekten på 299 hk finns tillgänglig under 30 sekunder, under förutsättning att batteriet är laddat till minst 88 procent. Därefter sjunker maxeffekten.
När det gäller bilens yttre har den tuffats till med ny front med svart rutnät, speciella LED-lampor och nedlackade paneler runt bilen. Lite lustigt att Volkswagen gör den fyrhjulsdrivna modellen mer känslig för tuffa tag, grenar och grussprut. Men GTX sägs mer vara en sportmodell än en terrängbil. Den som väljer sportchassi får dessutom en bil med 15 mm lägre markfrigång.
Interiören har också hottats till en aning. Sportstolarna går i blått med röda accenter och instrumentpanelen har fått en överdrag i konstläder med röda sommar. Små detaljer, men det gör mycket för helhetsintrycket som känns lyxigare och tuffare.
För det mesta är ID.4 GTX bakhjulsdriven, men fyrhjulsdriften griper in i skarpa svängar när greppet släpper och gör bilen säker och stadig, här kan vi snacka om ”sladdfri” elbil. En dator bromsar dessutom det yttre bakhjulen i skarpa svängar för att bilen ska få snabbare styrrespons. Fyrhjulsdriften och de 95 extra hästkrafterna har gjort gott för bilen, GTX ger en klart sportigare och mer kontrollerad känsla än den bakhjulsdrivna standardmodellen.
När det gäller räckvidden är den aningen kortare i GTX än på den rent bakhjulsdrivna versionen. 48 mil på en laddning mot 52. På sommaren räcker det bra även för långresor, men kalla vinterdagar kan långresor till fjällen bli en utmaning med flera laddstopp.
På isbanan känns ID.4 GTX väldigt säker och drivningen på framhjulen aktiveras när de behövs. Många tror kanske att fyrhjulsdrift gör att du kan köra snabbare, men när det blir en paniksituation har bilen precis lika lång bromssträcka. Och greppet är inte bättre när det väl släpper, dock kan du köra fortare i vissa lägen utan att tappa kontrollen över bilen. I svensk vinterhalka är fyrhjulsdrivna ID.4 ändå betydligt mer lätthanterligt än den bakhjulsdrivna.
Långtidstest VW ID. 4
Under 1,5 år har vi på Carup haft en ID.4 1st som daglig bruksbil. Det började inte bra, bilen hade fått en repa innan leveransen och blev rejält försenad. När den sedan skulle levereras var repan obegripligt nog kvar fast vi fått vänta fyra veckor extra. Efter mycket trassel åtgärdades bilen till slut.
Som dagligt transportmedel har ID.4 fungerat väldigt bra. Alla i familjen gillar bilen, även barnen. Det finns gott om utrymmen till alla och den är tyst och bekväm. Flera långresor på cirka 50 mil har företagits och då har det räckt med ett laddstopp.
De starkaste sidorna är att den är så mjuk och följsam, tyst och bekväm. Den är lätt att leva med i vardagen och är väldigt lättkörd. Räckvidden räcker för all vardagskörning, oftast laddas bilen en eller ett par gånger i veckan.
Infotainmentsystemet känns som bilens svagaste punkt, ganska trist att jobba med och när bilen nyss startats har det stor fördröjning vid kommandon. Den icke belysta listen under är också till viss irritation, liksom den idiotiska konstruktionen med endast två knappar för fyra fönsterhissar.
Bilen har inte drabbats av några större fel och vi har aldrig blivit stående, men vid några tillfällen har skärmarna slocknat helt, då har bilen inte ens visat hastigheten. Felet löste sig när bilen fick stå över natten.
Nu, efter närmare 3000 mil, börjar framvagnen att protestera och visa krämpor, det är dags för ett verkstadsbesök. Det slamrar betänkligt om vänster framhjul och hjulet vibrerar vid inbromsning, något tycks redan sitta löst.
Efter två somrar och mindre än 2000 mil är sommardäcken totalt slutkörda. Tunga elbilar äter definitivt däck i större utsträckning än bensinbilar. Däckbytet blir en affär på över 12 000 kronor och den som funderar på att köpa en ID.4 bör budgetera för ett väl tilltaget däckskonto.
Totalt sett är ID.4 en bil som inte är så spännande och som du inte kommer att ha ett passionerat förhållande till. Men ID.4 är lätt att leva tillsammans med och en trogen kamrat i vardagen. Den har inga jobbiga egenheter du retar dig på och vinner i längden. Du kommer definitivt inte att sakna din fossila bil om det blir din första elbil.
Ytterligare testomdömen ID.4
Top Gear har testat Volkswagen ID.4 och har både positiva och negativa synpunkter på bilen. Totalt ger ID 4 ett betyg på 7 av 10. De starkaste egenskaperna är att bilen har stora utrymmen, bra utrustning för priset och att gasen, bromsen och styrningen är exakta. Men trots det är bilen oengagerande att köra och har irriterande elektroniska kontroller.
– Vi har testat ett antal ID.4 nu, inklusive en tidig 1st Edition, en GTX och en vanlig ID.4 Pro Performance. Den har en rymlig kabin, massor av smarta förvaringsutrymmen, bra elektrisk räckvidd för priset och en smidig, tyst körupplevelse som inte kräver något av dig.
Men interiören är djävulskt ointuitiv att använda, och bara det skulle vara tillräckligt för att vi skulle överväga sådana som Ioniq 5, Kia EV6 och VW:s interna fiender som Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq.
Amerikanska Car and Driver ger bilen betyget 8,5 av 10 och hyllar de praktiska och lastvänliga utrymmet och att bilen är tyst och har hygglig räckvidd. De är mindre nöjda med infotainmentsystemet som inte är intuitivt. Dessutom är kördynamiken ospännande.
– ID.4 är en elbil för folket, men den ger förare lite att bli entusiastiska över. Vi önskar bara att dess köruppförande var mer lekfullt. Den är bekväm och rymlig och kan gå milsvida – och vad mer vill du egentligen ha av en elektrisk SUV?
Brittiska Autocar har långtestat en ID.4 GTX och har både ris och ros till modellen. Strålkastarna är de bästa de någonsin testat och har många intelligenta adaptiva funktioner. Förardisplayen är ett stort slöseri med utrymme, tycker tidningens testförare. Och precis som vi på Carup irriterar de sig på knapparna till fönsterhissarna.
– Jag kan inte förstå varför Volkswagen tyckte att det skulle vara en bra idé att byta ut fyra fönsterbrytare mot två strömbrytare och en pekplatta för att växla mellan fram- och bakrutorna. Det tog mig inte bara en evighet att bara komma på hur man använder den, utan den är inte alls lyhörd för dina inmatningar och den tar bort blicken från vägen.
Men på det hela taget är de väldigt nöjda med ID.4 GTX.
– Allt är leenden den här gången, eftersom ID 4 är briljant förpackad och fantastisk när det gäller praktiska funktioner. Benutrymmet är också generöst, till den grad att till och med mina morföräldrar gav sina komplimanger under ett nyligt pubbesök. Det är utan tvekan hjälpt av bilens längd på 4584 mm, som är något kortare än en Ford Mustang Mach-E (4713 mm), men den erbjuder jämförbart utrymme baktill. Efter att ha slutit fred med olika mjukvarurelaterade problem som upplevdes tidigt under mitt förvaltningsarbete, växer GTX på mig. Dess räckvidd, prestanda och praktiska egenskaper har hittills visat att den har potentialen att vara en genuint pålitlig familjefraktare.
Fakta Volkswagen ID.4
Pris: Från 566 900 kronor.
Drivlina: Elmotor på bakaxeln, 204 hk, max vridmoment: 310 Nm.
Batteri: 77 kWh netto
Toppfart: 160 km/h.
Acceleration: 0-100 km/h på 8,5 sekunder.
Räckvidd: Upp till 496 km, enligt WLTP.
Längd/bredd/höjd: 4584 mm/1852 mm/1612 mm.
Axelavstånd: 2766 mm.
Tjänstevikt: 2177 kg (1st) 2246 (ID.4 1st Max).
Dragkoefficient: CW 0,28.
Bagagevolym: 543 liter, 1575 liter med nedfällt baksäte.
Max taklast: 75 kg.
Max släpvagnsvikt: 1000 kg.
Markfrigång: 163 mm
Vändradie: 10,2 meter.
Fakta Volkswagen ID.4 GTX 4Motion
Pris: från 638 900 kronor.
Elmotorer: På bakaxeln en synkron permanentmagnetmotor (PSM) med 204 hk (150 kW) och 310 Nm. På framaxeln en asynkronmotor (ASM) med 109 hk (80 kW) och 162 Nm.
Max. effekt: 299 hk (220 kW)
Max. vridmoment: 472 Nm
Drivsystem: fyrhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad
Energiförbrukning, WLTP: 18,3-19,1 kWh/100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km
Topphastighet: 180 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 6,2 s (0-60 km/h: 3,2 s)
Batterikapacitet (netto): 77 kWh
Laddningskapacitet: 125 kW
Räckvidd, WLTP: Upp till 480 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 582 mm /1 852 mm / 1 616 mm
Axelavstånd: 2 765 mm
Vändcirkel: 11,6 m
Tjänstevikt: 2 224 kg
Totalvikt: 2750 kg
Markfrigång: 163 mm (168 mm med DCC, 148 mm med sportchassi)
Bagageutrymme, volym: 543-1 575 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter