Har elbilsrevolutionen hamnat i en återvändsgränd? Toyota som bromsat elbilar rusar med 24 procent på börsen i år och säger sig slå vinstrekord. Samtidigt har Tesla fallit med 22 procent och varnar för lägre tillväxt.
Detta är en utveckling få kunde drömma om för ett år sedan. Men det är långt ifrån säkert att Toyota som är ”Nokia på elbilar” blir vinnare i slutändan.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Den som har investerat i förbränningsmotortunga Toyota har blivit det senaste årets vinnare. På ett år har aktien klättrat med 56 procent. Samtidigt ligger Tesla på noll räknat ett år bakåt i tiden. Bara i år har Toyota klättrat 24 procent medan Tesla backat 22 procent. Toyota förutspår rekordvinst i år, medan Tesla varnar för att tillväxten inte ska bli lika hög som tidigare.
Toyota är den biltillverkare som satsat minst av alla på elbilar. Förra året utgjordes mindre än en procent av försäljningen av elbilar. Många har hånat företaget för dess skepsis mot elbilar och de har fått hård kritik från miljörörelsen. För ganska precis ett år sedan skrev jag en krönika om att Toyota kan bli bilvärldens svar på Nokia. Hade jag helt fel?
Medan andra biltillverkare har gjort hårda utfästelser om att sluta med förbränningbilar har Toyota gång på gång proklamerat att de inte tror på elbilar som den enda lösningen, utan att de vill låta kunderna välja. Ett tag var kritiken stenhård. Akio Toyoda som blivit en symbol för motståndet mot elbilsrevolutionen tvingades kliva ned som vd och bli styrelseordförande.
Men nu tycks allt ha vänt och plötsligt är det Toyotas strategi som ses den vinnande. Enligt Toyoda blir det aldrig mer än 30 procent elbilar. ”Vad var det jag sa”, skulle Akio Toyoda kunna säga. Toyotas ”Nokia-strategi”, de har just nu en procents marknadsandel på elbilar, verkar just nu vara den vinnande. Det har blivit populärt att ifrågasätta elbilar och försäljningstillväxten är inte lika snabb längre i många länder.
Jag tror att allt är en prisfråga och att elbilar måste bli billigare innan revolutionen kan ta ny fart. Det är ett hack i kurvan eftersom den stora massan fortfarande inte kan köpa elbilar. Därför blir Teslas nya billiga modell för 25 000 dollar helt avgörande. Den går rätt in i Toyotas och Volkswagens kärnsegment med relativt billiga elbilar med Corolla, Prius, Golf och T-Roc. Misslyckas Tesla med sin folkbil kan övergången till elbilar ta längre tid än vad de flesta trott. Lyckas de blir det en torped in i veka livet på Toyota. Vad som händer med strafftullar för kinesiska biltillverkare kan också få stor betydelse.
Det finns stor risk att Toyotas fina siffror just nu visar sig vara en kortsiktig och dyrköpt vinst. De skördar frukterna av att de investerat mindre än nästan alla andra. Att ligga sist har visat sig vara kortsiktigt lönsamt, då de flesta biltillverkare förlorar pengar på elbilar. Men vem vet? Med en Donald Trump som vill göra allt han kan för att stoppa elbilar och har som mål att ta bort alla subventioner kan spelplanen förändras.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter