Faran är inte över: EU kan tvinga dig att skrota bilen nästa år. M Sverige fruktar att ELV-förordningen kan röstas igenom redan 2025 trots att den bryter mot svensk grundlag.
– Den har kommit oroväckande långt, säger Henrik Nyberg på M Sverige.
Redan andra halvåret 2025 kan ELV (End of Life Vehicles) klubbas igenom av EU. Det kan innebära att många som äger äldre bilar kan tvingas skrota dem. Förslaget väcker stort motstånd, inte minst i Sverige där det finns en utbredd veteransbilskultur. Många hade blåst faran över – men det var för tidigt.
– Om det blir lag ska det upprättas en kontrollmyndighet som ska bestämma vilka bilar det gäller och sedan vilka sanktioner det blir för dem som inte följer lagen.
EU vill öka återvinningen och återbruket av fordonskomponenter. Men förslaget slår hårt mot alla som äger äldre bilar eller veteranfordon. Ingen kommer att gå säker och det blir byråkrater som bestämmer om just din bil är godkänd eller inte.
– Du kan få uppskov på tvångsskrotningen i ett par år om du kan uppvisa en plan och visa att du har de ekonomiska möjligheterna att du kan klara att rusta upp den. Dessutom ska man uppvisa ekonomisk deklaration för att behålla sitt fordon, säger Henrik Nyberg.
För många som äger äldre bilar blir det massor med pappersarbete. Sverige är kanske det land som lagen skulle slå hårdast mot. Förslaget står enligt M Sverige i direkt konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen. Konsekvensen kan bli att du mot din vilja fråntas ditt fordon utan ersättning.
– Det är mycket som skiljer Sverige från våra grannländer. Vi har bland annat en äldre fordonspark och det betyder inte bara att vi tycker om äldre bilar. Det finns kanske en lite sämre köpkraft, men samtidigt har vi en lång tradition av självhushållning.
De som drabbas av ELV är alla människor som bor långt från städerna. Där finns en bilkultur där man återvinner och använder gamla bilar längre.
– Många som bor i glesbygd har kanske flera äldre Volvobilar, man plockar delar från dem för att hålla liv i ett bruksfordon.
Men om EU får igenom sitt direktiv till en lag. Då kan alla dessa bilägare i glesbygden tvingas skrota sina bilar.
– Vi vill att det här inte ska bli en lag, utan ett direktiv så att alla medlemsstaterna själva kan utforma den efter sina kulturella förutsättningar.
I så fall ska EU:s byråkrater gå igenom fordonsregistret efter äldre bilar.
– Ingen annan än ägaren avgöra vad som ska hända med fordonet. Dessutom kräver detta en stor kontrollapparat. Och vi tycker att det är helt meningslöst, vi har redan en miljöbalk och en lagstiftning om kontrollbesiktning.
M Sverige har ett eget förslag på hur vi ska kunna uppdatera den svenska fordonsparken.
– Istället tycker vi på M Sverige att vi ska införa en skrotningspremie. Men inte som den vi har i dag där man tvingas köpa en elbil. Utan en riktig så att man kan köpa sig en nyare bil, det är bättre för miljön dessutom.
Egentligen är förslaget bra, tycker M Sverige. Det är utformningen och tvånget som de motsätter sig.
– Vi står helt bakom syftet att återvinna komponenter, men inte som det här är utformat att man ska tvångsskrota folks bilar, avslutar Henrik Nyberg.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.