Mercedes visar upp helt nya C-klass.
Mellanklassenbilen ser ut som en miniatyr av lyxbilen S-klass – både på utsida och insida.
En laddhybrid med hela 10 mils räckvidd på elektricitet kommer i höst.
I en tid då nästan alla bilnyheter består av suvar och elbilar går Mercedes-Benz C-klass mot strömmen. Modellen har en traditionell sedan- eller kombikaross och alla varianter kommer med fyrcylindrig förbränningsmotor. Nästan lite uppfriskande med en riktig hederlig bil.
Designen har en diskret elegans och för den oinvigde är det svårt att se att det är en helt ny Mercedesmodell. Mycket av proportionerna och dragen kommer direkt från storebror, lyxbilen S-klass. C-klass är knappast någon liten bil längre. Melllanklassaren mäter numera hela 475 centimeter och är 182 centimer bred. Höjden har dock minskat något till 144 centimeter för att förstärka den smäckra elegansen.
Den stora evolutionen blir i stället tydlig när du stiger in i bilen. Här dominerar den stora skärmen i mittkonsolen, precis som i lyxbilen S-klass. Även mittkonsol och övrig layout i instrumentpanelen känns igen från S-klass. I basversionen har dock C-klass en något mindre skärm. Till skillnad från Tesla har Mercedes behållit några knappar för bland annat värme, körlägen och volym. En spännande nyhet är fingeravtryckssensorn.
Mercedes gör som Volvo och låter alla varianter av C-klass ha fyrcylindriga motor. Smart då det sparar stora pengar, men vi kommer att sakna de sexcylindriga motorernas lena gång. Modellen kommer med tre olika bensin- och tre olika dieselmotorer, samtliga med mildhybridteknik. Mercedes vill hålla liv i förbränningsmotorn i åtskilliga ytterligare år.
På bensinsidan kan köparna kan välja allt från C180 med 170 hk till C300 4-matic med 258 hk. Senare kommer toppmodeller från AMG, även de med fyror. Dieselåkarna kan välja mellan C220d som har 200 upp till C300d med 265 hk.
Den verkligt stora nyheten för svenskt vidkommande är dock laddhybriden C300e som kommer senare i höst, både med bensin och diesel. Den får hela 100 km räckvidd på elektricitet och har förutsättningar att bli en storsäljare på tjänstebilsmarknaden. En nackdel är att batterierna äter upp en del av bagageutrymmet. Systemeffekten i laddhybriden är hela 313 hk och vridmomentet är 550 Nm.
De verkliga Mercedesfanatikerna kommer säkert att sakna den stående stjärnan på huven, för den går nu i graven och går inte ens att få som tillval på C-klass.
Mercedes C-klass lanseras i Sverige i sommar, och går inom kort att beställa.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter