Här är allt om modellen som ska stoppa Teslas försäljningstapp. Nya modellen av världens mest sålda elbil Tesla Model Y får mängder av förbättringar. Äntligen får köparna full parkeringshjälp och en bekväm fjädring – Carup har kartlagt alla ändringarna.
I fredags den 10 januari 2025 visade Tesla upp modellen som ska få försäljningen att lyfta igen. Tesla Model Y är världens mest sålda bilmodell och extremt viktig för Elon Musks företag. Den nya modellen är en så kallad facelift – men innehåller fler förändringar än vad många tillverkare kommer med vid ett modellskifte. Tesla hoppas att den ska ge företaget tillväxt igen efter ett mindre tapp förra året.
Bilen har redan börjat säljas i Kina, Korea, Japan och Australien och väntas snart anlända även till oss i Europa. Många drog förstås en lättnadens suck när Tesla behöll blinkersspaken, något du kan läsa mer om här. Men Tesla har också genomfört en lång rad förbättringar av modellens tidigare svaga punkter. Det kan göra Model Y svår att matcha för konkurrenterna, och den kan mycket väl vara världens bästa elbil.
Till att börja med har Tesla lanserat bilen i två lanseringsversioner: Launch Series Rear-Wheel Drive (bakhjulsdrift) och Launch Series Long Range AWD (fyrhjulsdrift). Den bakhjulsdrivna modellen får en räckvidd på 466 km jämfört med 430 km idag (20 tums hjul, cirka 25 km längre med 19 tum). Batteriet har något större kapacitet än tidigare. Modellen väger nu 1921 kg. Bilen gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder istället för 6,9 sekunder. Laddningshastigheten är upp till 175 kW.
Den fyrhjulsdrivna versionen får en räckvidd på 551 km jämfört med 533 km idag. (med 20 tums hjul, cirka 30 km längre med 19 tum). Long Range-versionen klarar 0-100 km/h på 4,3 sekunder, jämfört med 5,0 sekunder tidigare. Men Lauch Series kommer med en så kallad accelerationsboost. Vikten på bilen är 1992 kg, vilket är 13 kg mer än tidigare. Laddningshastigheten är upp till 250 kW. Toppfarten är sänkt från 217 km/h till 201 km/h.
Ljudnivån i de nya bilarna ska vara kraftigt sänkt tack vare nya speciella däck och akustikglas. Dessutom får Model Y en ny fjädring som ska ge högre komfort och tystare och mjukare gång. Den nya fronten och aktern ska enligt Tesla göra att luftmotståndet sänks från cd 0,23 till 0.22, vilket hjälper till att förlänga räckvidden.
Den nya designen liknar den självkörande Tesla Cybercab och innehåller helt nya ljusbalkar fram och bak. Bakljuset ska enligt Tesla vara “den första indirekt reflekterande baklyktan”. Exakt vad det innebär har Tesla inte berättat. Framlyktorna har blivit betydligt tunnare. Av bilder att döma tycks Tesla Model y få en eldriven öppning och stängning av frunken, bagageutrymmet framtill.
Den stora skärmen i framsätet är på 15,4 tum och lätt omgjord jämfört med föregångaren. Växelväljaren har flyttat från ratten till skärmen. Även ratten är ny och har andra kontroller än tidigare. Även baksätespassagerarna får nu en skärm på 8 tum som bland annat kan använda till spel. Baksätet kan nu justeras med hjälp av el. Det kan skjutas fram och tillbaka för att få större bagageutrymme. Dessutom ska sittvinkeln kunna ställas.
Framsätena har nu fått inbyggda fläktar. Nya Tesla Model Y kommer att kunna öppna bagaget när du närmar dig bilen med mobiltelefonen i fickan. Bilen har äntligen fått ljuslister inne i kupén som gör att det inte är helt mörkt under färd. Även ljudsystemet är förbättrat jämfört med gamla Model Y.
Många Teslaägare har klagat på parkeringshjälpen som sker med hjälp av kameror. Det besvärligaste har varit sikten framåt utan vanliga parkeringssensorer. Nu får bilen en ny kamera nere i fronten, så det problemet är ur världen.
Några priser för den svenska marknaden är inte släppta ännu. Men i Asien och Australien har priset ökat med ungefär 5 procent för den nya modellen. Samtidigt säljer Tesla ut gamla modellen med 15 000 kronor i rabatt och nollränta.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter