Därför har Tesla för 800 000 kr sämre parkeringshjälp än Dacia

Nu levereras 1000-tals Teslabilar till svenska köpare – utan parkeringshjälp. Trots att det gått två månader sedan Tesla tog bort p-sensorerna fungerar inte den nya kameralösningen. Bilar som kostar över 800 000 kronor kommer med sämre parkeringshjälp än Dacia. 

Det var i början av oktober som Tesla kablade ut beskedet om att det skulle ta bort parkeringssensorerna från stötfångarna på alla sina nya bilar. Istället skulle bilarna hjälpa föraren att parkera med hjälp av bilens kameror, någon gång i framtiden när programvaran blir klar. Två månader senare finns ingen fungerande lösning på plats. 

De första svenska kunderna har redan fått sina bilar utan parkeringshjälp och rapporterar att det är ovant att parkera på det traditionella sättet med ögonmått som vi gjorde på 1990-talet. Under december väntas 1000-tals nya Teslor levereras ut med obefintlig parkeringshjälp, förutom backkameran som ofta är smutsig på vintern. 

Något datum för när en eventuell lösning kan finnas på plats finns inte. Parkeringshjälp är idag en funktion som är standard hos nästan alla nya bilar. Till och med Dacia Duster har funktionen i sin enklaste Essential-funktion. Teslaköparna får skriva på ett godkännande när de hämtar sin 800 000-kronorsbil att de godkänner leverans utan parkeringshjälp. 

Tesla hävdar att ersätta radarsensorerna med kamerasystemet Tesla Vision förbättrar systemets övergripande säkerhet. Genom att systemet bara behöver ta in signaler från ett system ska motsägelsefulla signaler elimineras. Tidigare har Tesla tagit bort radar från sina bilar.

Många frågar sig hur kamerorna ska kunna hjälpa till att parkera när de yr igen av snö på vintern. Flera kunder rapporterar att de avbeställt bilar då de inte vill leva utan parkeringshjälp. Andra är så hårda fans till bilmärket att de försvarar beslutet att inte ha fungerande parkeringshjälp. Men med Tesla vet man inte säkert, programmerarna har löst till synes olösliga problem tidigare. Nyligen började helljusautomatiken på bilarna som trasslat i åratal att fungera felfritt efter en programuppdatering. Många hoppas att bilvärldens bästa p-hjälp ska komma i Teslas juluppdatering.

– Ja, jag kommer troligen avvakta om den saknar parkeringssensorer. Nu känns en Model Y som ett nedköp jämför med min Enyaq (parkeringssensorer, 360-kamera, bra automatiskt matris-helljus, bra vindruteautomatik), att Tesla inte längre ligger i framkant. Oerhört märkligt att plocka bort sensorerna. De kan omöjligen lösa det med bara kameror särskilt när kamera saknas i fronten. Kombon Tesla Vision och USS hade dock varit kanon. Så, paus nu och sen se hur läget är med uppdateringar i mjuk/hårdvara närmare sommaren, skriver en medlem på Tesla Club Sweden

Carup tycker: Det är dumsnålt av världens lönsammaste bilföretag Tesla att ta bort fungerande lösningar från sina bilar och låta kunderna sitta i kläm, utan att ha en ersättning klar. I långa loppet kommer det inte att hålla att sälja bilar för 800 000 kronor och leverera en bil utan fungerande finesser man lovat ut vid beställning. Skärpning, Tesla! Ta tillbaka p-sensorerna nu. I Sverige kommer det aldrig fungera lika bra med snöiga och smutsiga kameror på vintern.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester