Vanlig miss vid byte till vinterdäck: ”Kolla upp”

Många bilägare struntar i varningslampan efter däckskifte. Det kan visa sig bli en dyrbar miss.
– Det kan vara ett fel och man bör definitivt kolla upp detta så fort det går, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund.

Nu går vi i däckskiftestider. Köerna till verkstäderna är långa när många vill byta från sommar till vinterdäck. Med de moderna varningssystemen på bilarna känner av förändringen och ofta tänds en varningslampa. Därför tror många bilägare att de kan strunta i det röda skenet.

– Däcken har legat ett tag, det kan vara vilket fel som helst. Man vet inte, det kan vara punktering, mitt råd är att åka till första bästa mack och göra en fysisk kontroll. Först då kan man vara säker på att det inte är något fel, säger Lasse Dahlqvist.

Det är lätt att tro att bilens varningssystem fått ett spel, men det kan bli ett dyrköpt misstag.

Han har själv varit med om samma sak. Och däckexperten är ingen falsk profet, han lever som han lär och åkte raka vägen till en bensinmack.
– Jag råkade ut för det här när jag bytte däck, då åkte jag raka vägen för att kolla lufttrycket, nu var det inget fel i mitt fall, bara det inaktiva systemet som kände av att jag hade olika dimensioner från sommar till vinterdäck. Men det kan mycket väl vara något fel med ett däck som inte blivit använt på ett tag, säger Lasse Dahlqvist.

Även om man bör kolla upp däcken om varningslampan börjar lysa, så behöver det inte vara något fel. Men det är viktigt att kolla både lufttrycket och inspektera däcket efter skador.
– Ofta när du byter däck markerar det inaktiva systemet att det är något som är annorlunda. Det händer ofta efter någon mil, säger Lasse Dahlqvist.

Moderna bilar har också ett aktivt system. Det består av sensorer som finns i hjulen och känner av avvikelser.
– Det här systemet ska däckverkstaden kalibrera åt dig, det gör alla seriösa aktörer som vi har i vår organisation, säger Lasse Dahlqvist.

Det är inte så svårt att kontrollera så att allt står rätt till med däcken. Experten uppmanar alla som får en tänd varningslampa att se efter vilket lufttryck som är det rätta.
– Sedan undersöker man detta enkelt på en mack. Om du behöver hjälp kan säkert däckfirman hjälpa dig, om det är en seriös sådan i alla fall, säger Lasse Dahlqvist.

Man ska vara försiktig med att åka runt med dåligt lufttryck. Det gör bilen svårare att hantera vid halt eller vått väglag.
– Att däcken mår bra är viktigt för säkerheten, säger Lasse Dahlqvist.
LÄS MER: