Bilhandlarnas lager fylls av begagnade Teslor i rasande fart. Men experterna är oense om den kommande utvecklingen.
– Enda sättet att få igång maskineriet är att sänka priset, säger experten Ronny Svensson.
Just nu står 1400 begagnade Teslor på lager hos svenska bilhandlare. Det är en stor ökning jämfört med tidigare. Samtidigt sjunker priserna på den amerikanska elbilen efter Elon Musks politiska bravader. Flera Teslaägare berättar nu att de blivit erbjudna inbytespriser som gjort att bilarna tappat över 200 000 kronor i värde på bara ett år.
– Det här är leasingbilar som kommer tillbaka. Senaste halvåret har ungefär 1000 bilar kommit tillbaka. Privatpersoner tänker sig för innan de köper en Tesla, man vill inte att grannarna ska komma med frågor, säger Ronny Svensson, expert på bilekonomi på Ynnor AB.


Även om debatten börjat lägga sig drar sig många för att förknippas med Elon Musk och i slutändan Donald Trump. Det skadar Teslas varumärke. Men trots nedgången det finns de som rekommenderar svenska bilister att investera i en Tesla.
– Trots det politiska så är Tesla ett starkt varumärke och man har ett flertal fördelar jämfört med konkurrenterna. De har länge lett teknikutvecklingen genom låg förbrukning och lång räckvidd, kontinuerliga och omfattande OTA-uppdateringar, subventionerad tillgång till Teslas eget laddnätverk och service görs endast vid behov, säger Karl Wahlin, analytiker vid bilvärderingstjänsten Bilpriser.
Bilhandlarna sitter i en svår situation när allt fler företag lämnar tillbaka sina leasingbilar och vill byta till andra bilmärken. På kort tid har billagret hos handlare mer än fördubblats till 1400 bilar. Och många fler leasingbilar är på väg tillbaka. Enligt regeln om tillgång och efterfrågan innebär det risk för ytterligare prisfall. Många rapporterar om att de fått skambud när de ska sälja sin Tesla.
– Det kostar väldigt mycket pengar att ha bilarna på lager. Under tredje och fjärde kvartalet kommer dessutom 68 000 fler bilar tillbaka från leasing. Det här gäller alla bilmärken. Man kan tänka sig att priserna kommer att falla, säger Ronny Svensson.
För den som vågar slå till på en begagnad Tesla kan det ändå bli en bra affär i år. Priserna på vissa bilar har sjunkit med 100 000-tals kronor på kort tid. Prisanalytikern Karl Wahlin på Bilpriser är dock inte ense med Ronny Svensson om att priserna kommer falla i botten.
– Tillsammans lägger det grunden för en god ägandeekonomi och en bil som känns ny även när den är begagnad, och detta premieras på andrahandsmarknaden, säger Karl Wahlin.
När priserna rasar är det lätt att rusa åstad. Men man ska tänka på att det kostar mycket pengar att försäkra en Tesla.
– Smolket i bägaren är att försäkringskostnaden ofta är hög för Teslas modeller. Men sammantaget ser vi att en kombination av inhemsk efterfrågan och export kommer att sluka de begagnade Teslabilar som kommer ut på marknaden, säger Karl Wahlin.
Bilhandlarna har helt enkelt inte råd att ha kvar dem. Bilar som står lagrade kostar mycket pengar. Dessutom är det ofta finansbolagen som är ägare av bilarna och de kommer att pressa på för att minimera förlusterna.
– Jag tror att vi kommer att se fallande priser på Tesla under året. De här bilarna behöver komma ut. Men frågan är om privatpersoner vill ha dem, säger Ronny Svensson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.