Upptäckten när supermotorn tas isär: ”Helt galen”

Motorexperten Eric Berg tar en närmare titt på en Nissans nya unika motor som havererat. Motorn är supermodern och har en teknik med variabel kompression.
– Denna isärplockning var helt galen, säger Eric Berg. 

Nissan blev först med en motor med variabel kompression, den kallas för VC. Tekniken i motorn har hyllats och tidigare har den utsetts till en av de tio bästa i världen. Genom att variera kompressionen och kolvens läge i cylindern och topplocket vid förbränningen kan motorns effektivitet och bränsleekonomi optimeras.

Dagens turboladdade motorer kräver en lägre kompression för att de ska fungera optimalt, men en högre kompression är att föredra när turbon inte laddar. Nissan löste detta genom en variabel kompression på en tvåliters fyrcylindrig motor och en trecylindrig 1,5-liters motor.  Motorerna har ett variabelt kompressionsförhållande mellan 8:1 under full turboladdning till 14:1 under den lättaste belastningen. 

Nissans motor ändrar kompressionen genom en elmotor som förskjuter vevaxlarna som gör att kolvarnas höjd i förhållande till vevaxeln kan förskjutas. En stor mängd rörliga delar ser till att kompressionen kan ändras under gång och tidigare har detta orsakat problem, som gjorde till slut att NHTSA ledde en utredning av motorn. Nu har även motordetektiven Eric Berg från Youtubekanalen “I Do Cars” fått tag på ett exemplar som han ska undersöka närmare. 
– Idag ska vi undersöka en väldigt speciell motor, säger han. 

Eric har fått in en trecylindrig 1,5-liters motor på 200 hästkrafter, som tidigare suttit i en Nissan Rogue. Samma motor finns även i Sverige i Nissan Qashqai och X-trail E-4orce Hur långt den körts vet Eric inte, men varför den gick sönder ska han ta reda på.
– Det har varit väldigt svårt att få tag på ett exemplar av denna motor, säger han. 

Det första Eric gör att att dra ut tändstiften. Han ser inga indikationer på att de skulle vara skadade eller vara orsaken till motorfelet. Sedan tar han loss insugningsgrenröret. När det är borta får han syn på insugsportarna.
– Jag ser inga fel här, säger Eric. 

Haveriet tycks var ett stort mysterium. Nästa del motorexperten vill ta loss är turbon. Han tar en närmare titt på den utan att upptäcka några fel.
– Det här är en bra turbo, säger han. 

Han tar sedan loss topplocket och när det är borta ser han inga fel där under. Efter det skruvar han loss kamaxelhuset.
– Jag ser inga fel alls med denna, den är väldigt vacker, säger Eric. 

Eric ser dock spår av “förbjudet” metallspån i oljetråget. Sedan är det dags att ta en titt på motorns två kamaxlar. De ser okej ut och när han plockar bort dem kan han titta närmare på cylinderhuvudet.
– Det ser bra ut, jag ser inga skador alls, säger Eric. 

När han sedan tar en titt på cylindrarna ser han inget som sticker ut heller. Han vänder sedan på motorn och får se oljetråget som är gjort i plast. När han tittar i oljetråget får han syn på massor av koppar och aluminium som inte alls ska vara där, vilket är ett tecken på att något inte står rätt till med motorn.
– Den metallen kom från någonstans, vilket inte är bra, säger han. 

Något allvarligt har hänt med mittencylindern som knackade tidigare på motorn. Lagren på vevaxeln är skadade, vilket verkar vara det som knäckte motorn. Men experten är ändå fascinerad av den annorlunda motorn med variabel kompression.
– Det var en otroligt häftig motor att plocka isär. Jag lärde mig otroligt mycket och har aldrig sett något liknande tidigare, säger Eric.

Eric förklarar att tekniken är cool, men kanske lite för avancerad och riskabel för att sättas i en Nissan-bil. Enligt honom är denna typ av teknik vanligare bland sportbilar.
– Det är svårt att döma en motor när jag enbart plockat isär ett exemplar, men jag hade inte köpt den till denna typ av bil, säger Eric.
LÄS MER: