Superbilsmärket Bugatti är på väg att säljas till kroatiska elbilsföretaget Rimac.
När affären är klar kommer Porsche att äga 49 procent av Rimac.
Målet är att få fram fantastiska elektriska sportbilar i framtiden.
Enligt uppgifter i tyska tidningen Süddeutsche Zeitung är Volkswagen på väg att sälja det ikoniska superbilsvarumärket Bugatti. Köpare är det kroatiska teknik och sportbilsföretaget Rimac. Affären innebär samtidigt att Porsche ökar sitt ägarskap i Rimac från 15,5 procent till 49 procent. Enligt uppgifterna har Volkswagens styrelse som i dag äger Bugatti redan godkänt affären.
Motivet till affären ska vara att Volkswagen blir av med det förlustbringande Bugatti samtidigt som de får tillgång till Rimacs ledande kunskap inom elektriska drivlinor.
Även flera andra varumärken inom Volkswagen -koncernen kan vara på väg att flyttas, enligt Süddeutsche Zeitung. Det handlar om att Lamborghini, Bentley, Ducati och Italdesign kan placeras under Seat och Cupra.
Bugatti har valt att inte kommentera uppgifterna om affären. Huvudägare i Rimac i dag är den 32-årige kroaten Mate Rimac som har 51 procent. Förutom Porsche finns två kinesiska företag bland delägarna. Rimac lär även vara leverantör till Koenigsegg, så snart kanske Bugatti levererar teknik till sin ärkerival.
Rimac har gått ifrån att vara ett litet företag till att bli ett ledande utvecklingsföretag inom elektrifiering. Företaget utvecklar elektriska drivlinor och batteriteknik. De tillverkar också egna supersportbilar. Hyperbilen C-Two elmotorer på 1915 hk och ska lanseras nästa år. Bilen får prestanda som ställer Bugatti i skuggan. 0-300 km/h går på endast 11,8 sekunder och toppfarten är 412 km/h. Bugatti Chiron är snabbare, men accelererar långsammare. Och koldioxidutsläppen på 516 gram CO2 per km från W16-motorn börjar bli ett problem både för Volkswagen-koncernen och Bugatti-köparna. Det har länge ryktats att Bugatti ska komma med en elbil – nu lär det bli verklighet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter