Tvärnit för nya elbilar i Sverige: Därför är marknaden iskall

Försäljningen av elbilar tvärnitar i Sverige. Nu backar försäljningen för första gången på många år – färre elbilar levereras i år än 2022. 
– Privatmarknaden har på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen blivit iskall, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.

För första gången på många år minskar försäljningen och leveranserna av elbilar i Sverige. I en ny prognos från Mobility Sweden förutspås att det ska nyregistreras 93 000 elbilar i år, jämfört med 99 000 elbilar förra året. Det betyder att den snabba ökningen av elektrifieringen stannat upp.

Branschorganisationen Mobility Sweden har i flera omgångar skrivit ner elbilsprognosen för 2023. Först förutspåddes 116 000 nya elbilar, sedan sänktes prognosen till 106 000 och nu är den nya siffran endast 93 000 elbilar. Andelen elbilar förväntas minska från 40 till 35 procent. Fram tills nu har det i år levererats 49 000 elbilar, därmed väntas leveranserna bromsa in kraftigt andra halvåret.

Sofia Linder är chefsekonom på Mobility Sweden.

– Nedjusteringen sker till följd av att vi ser en kraftig inbromsning i order av nya elbilar som beror på konjunkturläget, hushållens minskade köpkraft och borttagandet av klimatbonusen.

Bilbranschen kräver nu nya stimulanser för att få fart på elektrifieringen för privatmarknaden. Tidigare fick privatpersoner 50 000 kronor vid köp av en ny elbil, nu är bidraget obefintligt. 

– Privatmarknaden har på grund av konjunkturläget och avskaffandet av klimatbonusen blivit iskall. Samtidigt vet vi att vi på grund av de långa leveranstiderna inte kommer se effekterna förrän efter sommaren men redan nu är prognosen att betydligt färre elbilar kommer att säljas i år än vad vi förutsåg i början av året, säger Sofia Linder.

Totalmarknaden för personbilar spås landa på 265 000 bilar i år, en minskning från förra årets siffra på 288 000 bilar. 

– Det vi ser nu är en kombination av flera saker. En faktor är den allmänna konjunkturen med högt ränteläge. Den borttagna klimatbonusen i kombination med detta slår extra hårt mot privatförsäljningen av elbilar. Om den positiva utvecklingen vi sett för elbilar ska fortsätta är det viktigt att regeringen funderar över vad man ska göra för att få ännu fler att ta steget över till att köra elektriskt. Det handlar både om incitament men också tydliga satsningar på laddinfrastruktur, inte minst kopplat till hemmaladdning där boende i flerbostadshus har en större utmaning när det gäller att byta till elbil, säger Volkswagen Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk.