Trots att den är kraftigt modifiera gick en Ferrari F40 för ett jättebelopp på helgens auktion i Scottsdale. Ferrarin har över 1000 hästkrafter och matchar en ny SF90.
Att förädla en Ferrari ses av vissa som ett helgerån. De ses som fulländade redan från början och Ferrari ser inte med blida ögon på de som förvanskar deras verk. Det är ungefär som att hälla aromat på rätterna hos Frantzéns eller rita till några extra streck på en Picasso.
Gör du det dessutom med en Ferrari F40 är det extra känsligt, den modellen ses av många som det moderna Ferraris heliga graal. En sådan bil borde därmed bli värd mindre, men i det här fallet blev det faktiskt tvärtom, bilen blev något dyrare än en vanlig F40.
Idag är den grå när den såldes i USA, men den började sitt liv som en gul racerbil i Nederländerna. När bilen tävlat klart placerades den om i den mer diskreta färgen Grigio Nardo. V8:an med dubbelturbo är i originalskick på 476 hästkrafter, men här byggdes den om till 700 hästkrafter till vardags, eller 1000 om laddtrycket maxas.
Dessutom fick bilen nya svarta fälgar med centrumbult, en ny motorhuv med integrerat tanklock samt mindre backspeglar och en ny bakvinge med kolfiber. Köparna tycks ha gillat modifieringarna, för bilen såldes dyrare än en F40 i originalskick.
På Barret Jacksons auktion i Scottsdale föll hammaren på 28 miljoner kronor, några miljoner dyrare än vad du kan få betala för en Ferrari F40 i originalskick. Då får köparen en Ferrari F40 som kan matcha den moderna laddhybriden SF90, åtminstone i ren och rå effekt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter