Ett trendbrott har skett. För första gången på väldigt länge minskar antalet sålda elbilar i Europa. I mars gick försäljningen ner med 11 procent på en fallande marknad. Tesla står ensamt för tre fjärdedelar av nedgången och rasar 30 procent i nyregistreringar.
Elbilarnas långa svit av ökningar i Europa bröts för första gången i mars, visar ny statistik från branschorganisationen ACEA. Totalmarknaden för personbilar gick ner med fem procent samtidigt som elbilarna minskade med 11 procent till 134 397 bilar. Enligt ACEA speglar detta nedgången på marknaden.
Marknadsandelen för bilar sjönk från 13,9 procent förra året till 13 procent i år. Försäljningen faller i många länder, men Frankrike och Belgien bryter mönstret och noterar stora ökningar. I Sverige minskade elbilsförsäljningen med 34 procent i mars. Tesla var det märke som drabbades hårdast av nedgången för elbilar i mars. Tesla tappade 30 procent av sina nyregistreringar i EU. Det innebär att enbart Tesla stod för 12 617 bilar av de totalt 17 197 bilar som marknaden för elbilar i EU minskade. Därmed är tre fjärdedelar av nedången hänförligt till Tesla.
Istället är det hybridbilar som ökar inom EU. I mars blev ökningen för hybrider 12,6 procent, på en nedåtgående totalmarknad. Hybrider står nu för 29 procent av totalmarknaden i EU, upp från 24,4 procent förra året. Det är dock inte laddhybriderna som ökar, utan fullhybrider som inte är laddbara. Laddhybrider minskade sin försäljning med 6,5 procent.
Renodlade bensin- och dieselbilar fortsätter sin kräftgång. I mars minskade bensinbilar med 10 procent i EU. Dieseln rasade mest av alla biltyper och föll med 18, procent i mars. Allra störst var nedgången i klassiska dieselländer som Frankrike, Spanien och Italien.
Så går bilmärkena i EU
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter