Toyota satsar på ny vätgasmotor – släpper bara ut vatten trots racingprestanda

Toyota satsar stort på att utveckla nya bilar med förbränningsmotorer som körs på vätgas. Redan nu tävlar bilen i den japanska Super Taiky-racingserien  Elbilar kommer inte kunna bli vanliga överallt de närmaste årtiondena, enligt Toyota. 

Toyota var en av tillverkarna som valar att inte skriva under Glasgow-deklarationen om bilar med nollutsläpp under klimatkonferensen i Glasgow förra året.Toyota har satsat stort på att utveckla bränslecellsbilar som drivs av vätgas. Bilarna har en komplicerad teknik som omvandlar gasen till ström via en bränslecell, som sedan driver en elmotor. Bilarna har dock inte blivit någon större succé. 

Toyota ger inte upp sin tro på väte, utan nu satsar märket hårdare på att ta fram bilar med traditionell förbränningsmotor, men som drivs av vätgas. Vätgasen är möjlig att ta fram utan koldioxidutsläpp. Med en Corolla med en sådan motor tävlar Toyota redan i den japanska Super Taiky-racingserien. På kort tid har tekniken förfinats rejält. Bilen släpper endast ut vattenånga när den körs.

Förra året deltog bilen med vätgasförbränningsmotor i fyra lopp. I år kommer en Corolla att tävla i alla sju loppen i Super Takyu-serien med vätemotor. Enligt Toyota har effekten och vridmomentet kunnat förbättras med 24 till 33 procent på bara sex månader. Kraftmässigt är motorn nu inte sämre än en konventionell bensinmotor. Även räckvidden har kunnat ökas med 20 procent, men är ännu inte på önskad nivå. Tankningen går dock snabbare och snabbare.

Förutom Corollan som drivs med vätgas ska Toyota nu tävla med en GR86 Yaris som körs på CO2-neutralt biobränsle. Vid tillverkningsprocessen av bränslet utvinns CO2 ur atmosfären vilket gör bilen och bränslet CO2-neutralt, enligt Toyota.