Toyota och oljejätten Exxon samarbetar i utvecklingen av ett nytt syntetiskt bränsle som påstås minska utsläppen med 75 procent. Bränslet görs av befintligt råmaterial och etanol och ska kunna användas av bensinmotorer.
Kan e-bränslen rädda förbränningsmotorer i nya bilar efter 2035? Toyota och Exxon tycks tro det. De samarbetar om en ny bränsleblandning som uppges sänka utsläppen av växthusgaser med 75 procent.
Bränslet utvecklas av Exxon och testas i Toyotas bilar, uppger Toyota i en film på sin hemsida.
– Att ha en lösning för flytande bränslen som vi kan använda i den befintliga flottan är det billigaste sättet att minska koldioxidutsläppen på transporter,, säger Exxons vice vd Andrew Madden till Autonews.
Toyota fortsätter att söka fler vägar än elbilar för att sänka kloldioxidutsläppen. De uppger att deras tester visar att det nya e-bränslet ska kunna användas i deras befintliga äldre fordon med bensinmotorer.
– Toyota utvecklar en portföl av olika drivlinor. Hybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar. Oavsett vad du tror att takten i elektrifieringsövergången kan vara, kommer det att finnas en miljard, om inte hundratals miljoner fordon på vägen under en ganska lång tid. Bränsle med lägre koldioxidutsläpp är ganska viktiga för att snabbt uppnå dessa minskningar av växthusgaser säger Tom Stricker, Toyotas hållbarhetschef.
Några närmare detaljer eller fakta om hur bränslet som påstås sänka koldioxidutsläppen med 75 procent framställs presenteras inte.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter