Toyota: Nytt e-bränsle sänker utsläppen med 75 procent

Toyota och oljejätten Exxon samarbetar i utvecklingen av ett nytt syntetiskt bränsle som påstås minska utsläppen med 75 procent. Bränslet görs av befintligt råmaterial och etanol och ska kunna användas av bensinmotorer. 

Kan e-bränslen rädda förbränningsmotorer i nya bilar efter 2035? Toyota och Exxon tycks tro det. De samarbetar om en ny bränsleblandning som uppges sänka utsläppen av växthusgaser med 75 procent. 

Bränslet utvecklas av Exxon och testas i Toyotas bilar, uppger Toyota i en film på sin hemsida.
– Att ha en lösning för flytande bränslen som vi kan använda i den befintliga flottan är det billigaste sättet att minska koldioxidutsläppen på transporter,, säger Exxons vice vd Andrew Madden till Autonews.

Toyota fortsätter att söka fler vägar än elbilar för att sänka kloldioxidutsläppen. De uppger att deras tester visar att det nya e-bränslet ska kunna användas i deras befintliga äldre fordon med bensinmotorer.

– Toyota utvecklar en portföl av olika drivlinor. Hybrider, laddhybrider, elbilar och bränslecellsbilar. Oavsett vad du tror att takten i elektrifieringsövergången kan vara, kommer det att finnas en miljard, om inte hundratals miljoner fordon på vägen under en ganska lång tid. Bränsle med lägre koldioxidutsläpp är ganska viktiga för att snabbt uppnå dessa minskningar av växthusgaser säger Tom Stricker, Toyotas hållbarhetschef. 

Några närmare detaljer eller fakta om hur bränslet som påstås sänka koldioxidutsläppen med 75 procent framställs presenteras inte. 

Senaste nytt

Rattfyllo på prövotid fick behålla körkort

Efter skandalerna med PEth-testerna. Transportstyrelsen gav dömd rattfyllerist med prövotid körkortet åter. 
– Det var centimeter från att min dotter omkom, säger Carina Billström till SVT.

Förra sommaren tog hennes dotter studenten. Dagen efter balen hoppade hon och en kompis in i en bil för att åka till stranden. Men tjejerna hade ingen aning om att föraren var berusad. Han tappade kontrollen över bilen och krockade med ett träd.
– När jag hörde det var det min första känsla att hon inte längre finns, säger mamman.

Hon bröt nacken men hade änglavakt. Hon var bara en centimeter från att dö. Nu kämpar hon med att komma tillbaka till det vanliga livet igen. Medan föraren dömdes till två månaders fängelse. Efter strafftiden fick han fortsätta köra bil med alkolås. 
– Jag trodde inte att det var sant och ringde till Transportstyrelsen för att höra mig för, säger mamman.

Den dömde rattfylleristen hade fortfarande körkort under prövotid. Men när han avtjänat sitt straff fick han fortsätta köra. Villkoren var alkolås och han gjorde regelbundna provtagningar på vårdcentralen.
– Den som misstänks för eller har gjort sig skyldig till rattfylleri med alkohol i kroppen får normalt sett sitt körkort återkallat i 12 eller 24 månader. Det finns dock möjlighet att ansöka om ett körkort med villkor om alkolås, säger Ted Sönlilja, stabsutredare på Transportstyrelsen.

Där menar man på att det är så lagen är skriven. Transportstyrelsen säger att de bedömer varje fall efter dess speciella förutsättningar. 
– Om föraren uppfyller samtliga krav och förutsättningar beviljas ett sådant körkort. Detta är en möjlighet som är reglerad i körkortslagen.

 Ted Snölilja försvarar myndighetens beslut. Man har sett över den dömde mannens förutsättningar och beslutat efter stränga villkor.
– Ett villkorat körkort innebär att föraren måste installera ett godkänt alkolås i sitt fordon och, om nödvändigt, lämna läkarintyg med provtagningar för att säkerställa fortsatt medicinsk lämplighet för att inneha körkort, säger Ted Snölilja.

Men den dömda föraren måste vara noggrann. Minsta misstag innebär kanske att körkortet ryker för lång tid.
– Alkolåset måste vara installerat i alla fordon som föraren kör, och om det används på fel sätt kan körkortet komma att återkallas, säger Ted Snölilja.

Samtidigt får människor som aldrig åkt fast i en nykterhetskontroll sina körkort återkallade. De omdiskuterade PEth-testerna som görs av sjukvården använder Transportstyrelsen som grund för återkallning. 
– Man ska vara medicinskt lämplig för att inneha körkort, säger Ted Snölilja. 

Det här gör många av de drabbade för PEth-testerna upprörda. 
– Jag har arbetat som busschaufför väldigt länge och blåst i alkolås varje morgon utan en anmärkning, ändå tog de mitt körkort på obestämd tid, säger Teresa Kempe i Oskarshamn. 

Villkor för att få alkolås efter rattfylleri

För den som fått eller riskerar att få sitt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri finns det möjlighet att få fortsätta köra med ett alkolås installerat i bilen. Du måste i så fall ansöka om villkor om alkolås.

Vem kan ansöka om alkolås?

För att din ansökan om alkolås ska bli godkänd måste du

  • fått eller riskera att få ditt körkort återkallat på grund av rattfylleri eller grovt rattfylleri (orsakat av alkohol)
  • ha ett körkort från ett EES-land
  • vara permanent bosatt i Sverige.

Du kan inte få ett körkort med villkor om alkolås om rattfylleriet skett med narkotika i blodet eller om du använder narkotika. Behandling med narkotikaklassade läkemedel ska vara ordinerat och får inte innebära någon trafiksäkerhetsrisk. Böter eller fängelsestraff får du även om du får villkor om alkolås, beslutet om alkolås påverkar alltså inte straffet.

Hur lång tid har man alkolås?

Tiden med alkolås är ett eller två år och räknas från när du blir delgiven ett beslut om alkolås. Du kan alltså inte tillgodoräkna dig den tid som körkortet tidigare varit återkallat.

Villkorstiden är två år i följande fall:

  • om det gäller grovt rattfylleri
  • om du under de fem senaste åren gjort dig skyldig till upprepade fall av rattfylleri till följd av alkoholförtäring

I övriga fall är villkorstiden ett år.

Alkolåset är personligt

Under villkorstiden får du endast köra fordon utrustat med ett alkolås som

  • är personligt
  • godkänt av Transportstyrelsen
  • tillhandahålls av en av de alkolåsleverantörer Transportstyrelsen har godkänt.

Transportstyrelsen ställer även krav på skötsamhet och service på anvisat serviceställe av alkolåset under villkorstiden. Vid misskötsamhet kan beslutet om villkor om alkolås tas bort och körkortet återkallas.
Källa: Transportstyrelsen

LÄS MER:

Splitterny Bubbla säljs för jättesumma

En Volkswagen Bubbla som stått orörd i över 50 år är nu till salu. Den har knappt rullat 17 mil och har vunnit en legendarisk terrängtävling. Nu rusar buden och samlarna kastar sig över bilen.

Det är inte varje dag en helt ny Bubbla från 1972 dyker upp till salu. Men nu säljs en på auktion. Bilen är en så kallad Baja Champion Special Edition, byggd i bara 1 000 exemplar för den amerikanska marknaden. Den togs fram för att fira Bubblans oväntade framgångar i den tuffa terrängtävlingen Baja 1000. Där visade modellen att den klarade betydligt mer än söndagskörning och småstadsliv. Resultatet blev en specialversion med extra attityd. Både till utseendet och i sitt symbolvärde.

Bilen såldes aldrig till någon privatperson utan stannade kvar hos en återförsäljare i Kalifornien i över 20 år. 1996 köptes den av en VW-entusiast som ägde en reservdelsfirma specialiserad på just klassiska Bubblor. Där blev den stående, skyddad från väder, vind och tidens tand. I dag visar mätaren bara 167 kilometer vilket gör den till en av världens mest orörda originalexemplar från den eran.

Ytligt sett har den alla kännetecken som skiljer specialmodellen från en vanlig Bubbla. Lacken är i den klassiska färgen Marathon Blue, fälgarna är 15-tums stålfälgar från Lemmerz och på fronten sitter extraljus monterade direkt på ”frunken”, alltså bagageluckan fram. Inuti finns svarta skinnliknande säten och en unik plakett som påminner om vad bilen är byggd för att fira.

Tekniskt sett är det en 1302 Super Beetle. Det är en uppdaterad version som kom när Volkswagen försökte modernisera sin trotjänare. Framsidan fick ny fjädring med McPherson-stag för bättre väghållning, tanken blev större och motorn fick ett nytt topplock med dubbla insugsportar. Effekten ligger på omkring 60 hästkrafter, vilket var tillräckligt för att hålla jämna steg med de småbilar som började dyka upp från både Japan och USA under samma period.

När bilen var ny kostade den 2 261 dollar vilket är motsvarande drygt 17 000 dollar i dagens penningvärde. Det var ingen lyxbil, utan ett enkelt transportmedel för vanligt folk. Men just det här exemplaret har aldrig rullat på gatorna.

Den är i praktiken lika fräsch som när den först levererades för över 50 år sedan. Det märks på intresset. Just nu ligger bilen ute på auktion online. Och buden har redan nått upp mot 300 000 kronor – och än är det inte över.
LÄS MER:

Volvo chocksänker elbil – de är billigast just nu

Volvo startar priskrig på privatleasing. De chocksänker sin elbil EX30 till en ny rekordlåg nivå. Här är elbilarna som är billigast just nu. 

Volvos elbil EX30 sålde som smör förra året, men i år har bilen haft det lite svårare att locka köpare. Hittills i år har modellen tappat 28 procent i Sverige. Nyligen flyttades tillverkningen från Kina till Belgien, och Volvo slipper tullar. Och nu anlägger Volvo moteld. Volvohandlare chocksänker leasingpriset till ett av Sveriges absolut lägsta. 

Tidigare har ordinarie priset på bilen varit omkring 5 500 kronor i månaden, men nu går den att fynda för bara 3 569 kronor. Det är bara 400 kronor dyrare per månad än Sveriges allra billigaste elbil att privatleasa. Jämfört med att köpa bilen torde det vara en lysande affär. Bilen kostar från 449 000 kronor, och enbart värdeminskningen lär bli betydligt högre än 3 569 kronor i månaden.

Volvo flyttade nyligen tillverkningen av elbilen EX30 till Gent i Belgien. Nu chocksänks privatleasing till ett av Sveriges lägsta priser. Foto: Volvo Cars
Den som privatleasar elbilen Renault 5 kan spara enorma pengar visar Alrik Söderlinds genomgång.

Motorjournalisten Alrik Söderlind gjorde nyligen en jämförelse mellan att köpa och privatleasa Renault 5. Det visade sig att den som privatleasar elbilen istället för att köpa den sparar 114 000 kronor på tre år. Men det gäller att vara uppmärksam på det finstilta.

För den som vill köra elbil utan att köpa är privatleasing ett smidigt alternativ. Du slipper kontantinsats och vet exakt vad bilen kostar varje månad. Men den som jagar billiga leasingerbjudanden bör se upp. Vissa kampanjer döljer en extra kostnad i form av en förhöjd första månadsbetalning, något som inte alltid framgår tydligt i annonseringen. Därför gäller det att läsa det finstilta innan man bestämmer sig.

I samtliga modeller vi kollat upp är avtalstiden 36 månader och enligt återförsäljarnas annonser krävs ingen kontantinsats. 

5 billigaste elbilarna att leasa just nu – från dyrast till billigast

MG 4 Electric Long Range Luxury (2024)

Kan du just nu få för 3895 kronor i månaden. Den är välutrustad, har lång räckvidd på omkring 435 kilometer (WLTP) tack vare sitt 64 kWh-batteri och sticker ut i prisklassen. Serviceavtal ingår och 1000 mil/år.

Hyundai Kona EV Essential (2025)

Kostar något mindre, 3795 kronor per månad. Den uppdaterade versionen av Kona är rymlig för sin storlek och levereras med serviceavtal samt 1000 mil per år. Räckvidden ligger på ungefär 377 kilometer enligt WLTP.

Volvo EX30 Single Motor Core (2025)

Är chockbillig just nu – från 3569 kronor i månaden. Det är betydligt lägre än de cirka 5500 kronor per månad som modellen tidigare kostat att privataleasa. Förklaringen kan vara att återförsäljare försöker bli av med lagerbilar. Försäljningen av EX30 har gått ner kraftigt för Volvo i år. I grundpriset ingår varken serviceavtal eller vinterdäck, men EX30 är fortfarande ett av de mest prisvärda sätten att få en ny Volvo-elbil. Räckvidden är cirka 344 kilometer med det mindre batteriet på 51 kWh. Volvon är en liten bil, men på den här listan är den en av de största och rymligaste.

Renault 5 R5 Evolution 40 kWh (2025)

Sticker ut med sitt retrostuk och sin låga månadskostnad på 3290 kronor, inklusive service. Den har en räckvidd på omkring 300 kilometer, även om det exakta WLTP-värdet ännu inte är officiellt. Enligt bilprofilen Alrik Söderlind är det dessutom mycket billigare att leasa än att köpa – hela 114 000 kronor billigare enligt hans uträkningar.

Mini Cooper (2025)

Mini till minipris – allra billigast just nu är Mini Cooper, som går att privatleasa från 3 171 kronor i månaden. Det priset är utan service och vinterdäck, men det är ändå ett ovanligt lågt leasingpris för en ny elbil. Mini finns med två batteristorlekar, vilket ger en uppskattad räckvidd på upp till cirka 300 kilometer beroende på version. Det låga priset gäller dock den billigaste versionen.
LÄS MER:

Skräcksiffran – därför kan tysk bilindustri gå under

Här är okända skräcksiffran om den tyska bilindustrin. Arbetskostnaden för tyska bilbyggare ligger på en astronomisk nivå jämfört med Kina och USA.
– Frågan uppstår hur vi ens kommer att kunna fortsätta möjliggöra fordonstillverkning i Tyskland i framtiden, säger Oliver Wyman, chef för analysföretaget Oliver Wyman.

Tyska bilindustrin har under en längre tid haft det tufft, där flera företag tvingats gå i konkurs. Tidigare har vi på Carup lyft fram att en tysk bilbyggare tjänar i snitt 57 000 kronor, vilket är mer än många svenskar med chefsjobb. Nu visar en ny studie gjord av företaget Oliver Wyman skräcksiffror som avslöjar en tydlig orsak till varför den tyska bilindustrin har det extra tufft just nu.

I studien jämfördes kostnaderna för 250 bilfabriker runt om i världen, och resultatet visar att Tyskland är det land i världen där det är överlägset dyrast att producera bilar. Det kostar ungefär 32 000 kronor i arbetskostnader för varje bil som produceras i de tyska fabrikerna. Det är ungefär dubbelt så mycket som vad det kostar i USA. Jämfört med Kina kan det kosta 78 000 kronor mer att tillverka en bil i Tyskland. Arbetskostnaden i Tyskland är 5,5 gånger högre än i Kina. Arbetskostnaderna för att tillverka en bil utgör oftast runt 65 procent av den totala kostnaden enligt studien.

Tyska bilbyggare tjänar överlägset mest.

Alltså hade det varit nästan hälften så dyrt för många tillverkare att flytta sina fabriker från Tyskland till USA, vilket Donald Trump hade gillat. Studien visar också tydligt varför den inhemska bilproduktionen i Tyskland har minskat med mer än en fjärdedel under det senaste decenniet, och varför nedgången sannolikt kommer att fortsätta.
– Om volymerna fortsätter att minska kommer många medelstora leverantörer antingen att lämna oss eller gå i konkurs helt, säger Fabian Brandt, chef i Tyskland för Oliver Wyman, till Handelsblatt.

Resultatet från undersökningen visar också att det finns flera länder som faktiskt erbjuder en billigare arbetskostnad än Kina. Länder som har en billigare arbetskostnad än Kina är följande: Turkiet, Mexiko, Rumänien och Marocko, där genomsnittskostnaden för det sista landet ligger på 1 003 kronor. Det är oklart vad bilbyggarna vid Renaults fabrik i Marocko tjänar, men vi kan konstatera att det inte lär vara i närheten av de 57 000 kronor som de tyska bilbyggarna tjänar. Volvo Cars svenska fabriker ingick inte i studien.

Genomsnittlig arbetskostnad per bil:

LandGenomsnittlig arbetskostnad
Tyskland32 000 kronor
Storbritannien22 000 kronor
Italien19 000 kronor
Frankrike14 000 kronor
USA13 000 kronor
Kanada9400 kronor
Spanien9300 kronor
Slovakien8000 kronor
Sydkorea7700 kronor
Japan7500 kronor
Tjeckien6700 kronor
Polen6400 kronor
Kina5800 kronor
Turkiet4000 kronor
Mexiko2900 kronor
Rumänien2600 kronor
Marocko1033 kronor
Källa: Oliver Wyman

LÄS MER: