Elbilar slår nytt rekord i Sverige i november. 42,5 procent av alla nybilar som registrerades var elektriska. Här är de 69 mest och minst populära elbilarna i Sverige i november.
Att klimatbonusen avskaffades abrupt i november syns ännu inte i statistiken. November blev en bra månad med en ökning på cirka 22 procent jämfört med samma månad förra året. Totalt registrerades 25 588 nya personbilar. Elbilarna slog rekord med 10 900 nya elbilar, vilket motsvarade 42,5 procent av månadens nyregistreringar.
Den överlägset mest registrerade elbilen i november blev Volvo XC40, lägger man till att Volvo C40 var tredje mest populär bland elbilarna krossar Volvo konkurrenterna igen i november. Dessutom var koncernkollegan Polestar fyra på topplistan. Sett till alla månader är det dock Volkswagen ID.4 som är populärast.
– I november nåddes en ny högsta notering för en enskild månad för nya elbilar, vilket är positivt. Vi bedömer att den starka tillväxttakten av elbilar kommer att bromsas om inte nya styrmedel införs. Många konsumenter tidigarelade sina köpbeslut för att kunna ta del av bonusen. Höjda räntor, tillsammans med avskaffad klimatbonus ger en kraftigt höjd månadskostnad som framför allt påverkar privatleasingen negativt, som varit drivande för årets elbilsregistreringar, säger Sofia Linder, Mobility Sweden.
Sveriges mest registrerade elbilar i november 2022
Bilmodell | Antal, november | Helår 2022 | |
VOLVO XC40 PURE ELECTRIC | El | 1 627 | 5 626 |
VW ID.4 | El | 911 | 7 153 |
VOLVO C40 PURE ELECTRIC | El | 874 | 1 990 |
POLESTAR 2 PS2 EL | El | 612 | 3 861 |
TESLA MODEL Y | El | 531 | 5 460 |
KIA NIRO EV | El | 382 | 5 959 |
NISSAN LEAF | El | 382 | 3 316 |
SKODA ENYAQ | El | 374 | 3 682 |
MG MARVEL R ELECTRIC | El | 369 | 1 715 |
FORD MUSTANG MACH-E | El | 361 | 1 914 |
VW ID.5 | El | 318 | 1 220 |
CUPRA BORN | El | 309 | 1 623 |
KIA EV6 | El | 305 | 3 339 |
MG ZS EV | El | 273 | 2 690 |
VW ID.3 | El | 239 | 1 588 |
AUDI Q4 E-TRON | El | 227 | 1 879 |
PEUGEOT 208 | El | 185 | 1 223 |
MINI COOPER SE | El | 179 | 1 245 |
MG MG5 ELECTRIC | El | 179 | 1 120 |
MERCEDES EQA (243) | El | 119 | 522 |
MAZDA MX-30 | El | 114 | 583 |
MERCEDES EQB (243) | El | 111 | 853 |
HYUNDAI KONA EV | El | 102 | 785 |
MG MG4 ELECTRIC | El | 102 | 115 |
VW ID. BUZZ | El | 94 | 99 |
MERCEDES EQE | El | 91 | 692 |
BMW IX XDRIVE50 | El | 83 | 364 |
BYD ATTO 3 | El | 83 | 83 |
BMW I4 EDRIVE40 | El | 79 | 603 |
SUBARU SOLTERRA | El | 74 | 84 |
FIAT 500 EL | El | 66 | 583 |
PORSCHE TAYCAN | El | 63 | 681 |
HYUNDAI IONIQ 5 | El | 60 | 398 |
BMW IX3 | El | 59 | 492 |
PEUGEOT 2008 EL | El | 57 | 1 137 |
ÖVRIGA FABRIKAT EL | El | 56 | 196 |
CITROEN E-C4 | El | 53 | 917 |
BMW IX XDRIVE40 | El | 51 | 622 |
BMW I4 M50 | El | 50 | 549 |
KIA E-SOUL | El | 44 | 415 |
AUDI E-TRON | El | 39 | 1 382 |
MAXUS EUNIQ 6 | El | 30 | 119 |
NISSAN ARIYA | El | 30 | 114 |
OPEL MOKKA EL | El | 27 | 564 |
VOLVO ÖVRIGA EL | El | 25 | 172 |
MERCEDES EQC (293) | El | 24 | 238 |
SKODA ENYAQ COUPÉ | El | 21 | 102 |
DS 3 EL | El | 21 | 99 |
BYD TANG | El | 21 | 22 |
TESLA MODEL 3 | El | 20 | 2 081 |
MERCEDES EQS (297) | El | 18 | 256 |
RENAULT ZOE | El | 14 | 556 |
BMW IX M60 | El | 13 | 31 |
OPEL CORSA | El | 11 | 425 |
HONDA E | El | 11 | 96 |
BMW IX1 | El | 11 | 11 |
BMW I3 (BEV) | El | 7 | 1 867 |
TOYOTA PROACE VERSO LONG | El | 7 | 98 |
AUDI E-TRON GT | El | 6 | 130 |
TOYOTA BZ4X | El | 5 | 100 |
CITROEN BERLINGO EL | El | 4 | 49 |
TOYOTA PROACE VERSO CITY | El | 4 | 25 |
OPEL ZAFIRA EL | El | 4 | 21 |
BMW I7 XDRIVE 60 | El | 3 | 3 |
MERCEDES- V-KLASS | El | 2 | 84 |
PEUGEOT E-RIFTER | El | 2 | 47 |
MAXUS EUNIQ MPV | El | 1 | 32 |
PEUGEOT EXPERT EL | El | 1 | 28 |
MERCEDES-BENZ EVITO | El | 1 | 23 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter