Trots att det hunnit gå 10 år sedan Volvo XC90 II presenterades är modellen en av världens säkraste bilar. Amerikanska IIHS gav i bilen högsta betyg när den krocktestades i ett nytt hårdare test tillsammans med nya BMW X5 och Lexus NX.
Det har hunnit gå exakt 10 år sedan Volvo drog täcket av den andra generationen av XC90 en augustidag 2014 på Artipelag i Stockholm. Men modellen kan fortfarande slå nyare bilar. Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety, IIHS, har genomfört förnyade krocktester av XC90.
Bilen har bland annat frontalkrockats med ett nytt mer krävande test där den krockar med mindre överlappning på den mötande fordonet. Dessutom testas baksätet mer ingående med en extra krockdocka bakom föraren. Resultatet blev att XC90 fick högsta betyg: Top Safety Pick+.
Volvo XC90 och den betydligt nyare BMW X5 fick toppbetyg i teset, medan Lexus NX fick ett godkänt betyg. X5 hade den allra bästa baksätessäkerheten, medan Volvon hade något förhöjd risk för skador på bröstet och i huvudet eller nacken. I Lexus NX flyttades den bakre passagerardockans höftbälte från den idealiska positionen på bäckenet till buken, vilket ökar risken för bukskador. Både BMW X5 och Lexus NX fick högsta totalbetyg: Top Safety Pick+.
– Säkerhet är kärnan i allt vi gör på Volvo Cars. Som en del av vårt företags långvariga engagemang för säkerhet, strävar vi ständigt efter att höja säkerhetsnivåerna. Volvo XC90 återspeglar vårt säkerhetsarv, och vi är stolta över att den erkändes av IIHS med tanke på vårt gemensamma engagemang för att främja fordonssäkerhet med målet att minska trafikrelaterade dödsfall och skador, säger Mike Cottone, USA-chef för Volvo Cars.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter