Tommy Lagerhult hade precis stannat sin Tesla Model S 2016 efter att ha kört på en 100 km/h-väg. Då vek sig bilens hjulupphängning helt och Teslan kollapsade. Trots att det farliga felet varit känt länge vägrar Tesla att återkalla bilarna i Europa.
– De erkänner inte att felet finns, säger Tommy Lagerhult till Carup.
I förra veckan berättade Carup om Caroline Torbjörnsen från Sundsvall som var på väg hem i sin Tesla när bilens länkarm plötsligt sprack. Hennes Tesla Model S från 2016 drabbades av en sprucken länkarm under körning. Tesla vägrar att erkänna felet och återkalla bilar, trots att det är välkänt.
– Jag tycker det är hemskt. Det handlar om folks liv och hälsa och någon kan förolyckas. Sådana här saker får inte fela, Tesla borde verkligen ta ansvar och återkalla bilarna nu, säger Caroline Torbjörnsen.
Nu berättar ytterligare en av Carups läsare om hur felet drabbat en Tesla Model S. Chauffören Tommy Lagerhult från Göteborg kör företagskunder och taxi och hade precis stannat bilen när hans Tesla Model S drabbades i januari i år.
– Jag hade precis kört 6-7 mil med kund i bilen.Efter det parkerade jag och köpte kaffe, när jag kom till bilen hade hjulet vikt sig på sidan. Det var ren tur att det inte hände när jag hade kunden i bilen. Jag vågar inte tänka på vad som hade hänt om det inträffat när kunden satt i bilen, strax innan körde vi på en 100-väg, berättar Tommy för Carup.
Felet med länkarmarna på Tesla Model S har varit känt länge. I Kina har alla bilar återkallats för utbyte av delar, men i Europa har Tesla valt att inte åtgärda problemen. Många ägare av Tesla Model S har fått byta ut sina länkarmar och det är ett välkänt typfel hos bilar som är tillverkade innan augusti 2017. Det har tidigare uppmärksammats av välkände verkstadsägaren Fredrik Grufman som krävde att Tesla skulle åtgärda det farliga felet.
Tommy Lagerhult försökte precis som Caroline att få Tesla att ta på sig felet, eftersom det är ett välkänt typfel på modellen och en återkallelse har gjorts i Kina, men inte i Europa. Men han fick inget gensvar. Han har nu valt att byta ut bilen då den blivit alltför kostsam att hålla igång.
– Jag kände till att felet fanns hos modellen, men Tesla verkar uppenbarligen inte göra det och erkänner inte att det existerar. De kom med lögner och bortförklaringar. De rycker på axlarna och låtsas som ingenting. Eftersom det inte går att ringa frågade jag efter namnet på ansvarig chef, men de vägrade lämna ut det och stängde chatten, säger Tommy.
Svenska Transportstyrelsen har en utredning efter att de fått in anmälningar om liknande händelser med Tesla Model S. Men enligt handläggaren kan det ta flera år innan de är färdiga med utredningen. I Norge har myndigheterna lagt ner sin utredning om felet.
– Som du säkert känner till så tar vi emot och följer upp anmälningar som rör produktsäkerhet inom fordonsområdet av medborgare i Sverige, handläggningstiden kan variera mellan någon vecka till flera år, säger Patrik Hammarbäck, utredare väg och järnväg på Transportstyrelsen, till Carup.
Carup har sökt Tesla i Sverige för en kommentar.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter