Tester: Så mycket kortare kommer 60 elbilar i kyla

Nu är den kalla årstiden är – och den som kör elbil får räkna med att laddningen inte räcker lika långt. Norska NAF och Motor har gjort världens största räckviddstester – och kört 60 bilar tills de stannade med tomt batteri. Här är siffrorna som avslöjar hur långt olika elbilar går på vintern. 

Elbilar får betydligt kortar räckvidd i kyla. Orsaken är dels att det går åt energi för att värma bilen, dels att kylan förändrar kemin i batteriet och gör att energin förbrukas snabbare. Vinterdäck med högre friktion gör också sitt till.  Varje år gör tidningen Motor.no och NAF, Norges Automobil-förbund, världens största räckviddstest för elbilar i både kallt och varmt klimat. De senaste två åren har omkring 60 elbilar satts på hårda prov på deras testslinga i Norge. 

I testet som gjordes i början av 2023 kördes 29 elbilar i vinterförhållanden i Norge. Temperaturen låg mestadels mellan fem och tio minusgrader, men på en del av teststräckan var det så kallt som minus 19 grader. Bilarna kördes tills batteriet var så urladdat att de stannade. Den nya uppdaterade modellen av Tesla Model S slog nytt rekord i testet och kom hela 53 mil, trots att batteriet bara kunde laddas till 98 procent. Det är en avvikelse på 16 procent mot WLTP-testet som görs i sommarvärme i ett laboratorium. 

Största avvikelsen hade Toyota bZ4x med bakhjulsdrift. Den kom 32,3 mil jämfört med WLTP-räckvidden på 50,3 mil. Efter det har Toyota ändrat mjukvaran i bilen och uppger att bilens räckvidd ska ha förbättrats. Nya tester i vinter lär utröna den saken. 

I testet som gjordes i början av 2022 var det Tesla Model 3 Long Range som hade den längsta räckvidden: 521 km. Mercedes lyxmodell EQS kom nästan lika långt: 513 km, men bilen är dubbelt så dyr som Teslan. BYD Tang och Tesla Model Y LR hade den lägsta avvikelsen, endast 11 procent. Sämre gick det för Skoda Enyaq iV80 i 2022 års test, den hade 32 procent lägre räckvidd jämfört med WLTP, det årets sämsta resultat. En gåtfull siffra, då den fyrhjulsdrivna varianten med kortare räckvidd kom fem mil längre. Testet utfördes i temperaturer som varierade mellan 0° och -10°C.

Många av dagens elbilar har stora och breda däck, men det har visat sig vara en faktor som kortar räckvidden. Vissa bilägare betalar extra för att få större hjul som kanske ger bilen en tuffare utseende, men på köpet följer en kortare räckvidd. Den som vill ha optimal räckvidd bör därför välja smalare hjul i mindre dimension, med högre däckprofil.  

Så lång verklig räckvidd har elbilar på vintern 2023 års siffror

BilmodellOfficiell WLTP-räckvidd, kmUppnådd räckvidd, kmDifferens
Tesla Model S634530−16,40%
Mercedes EQE 300614409−33,39%
BMW i7 xDrive60595424−28,74%
Nio ET7580434−25,17%
BMW i4 eDrive40565434−23,19%
Tesla Model X Plaid543444−18,23%
Nissan Ariya 2WD533400−24,95%
Volkswagen ID.5 Pro526378−28,14%
Byd Han521406−22,07%
Hongqi E-HS9 prototyp 120 kWh515389−24,47%
Skoda Enyaq Coupe RS510338−33,73%
Toyota bZ4X 2WD503323−35,79%
Voyah Free501391−21,96%
Hongqi E-HS9465303−34,84%
Kia Niro EV460343−25,43%
Tesla Model Y455337−25,93%
Hyundai Ioniq 5 4WD454345−24,01%
Mercedes EQB 250452334−26,11%
MG ZS Long Range440352-20,00%
JAC e-JS4433323−25,40%
BMW iX1428337−21,26%
Renault Mégane428318−25,70%
MG 4425338−20,47%
Kia EV6 GT424349−17,69%
Byd Atto 3420311−25,95%
Volkswagen ID.Buzz408310−24,02%
MG 5380313−17,63%
MG Marvel R370308−16,76%
Maxus Euniq 6354317−10,45%
Källa: Motor.no/NAF

Så lång verklig räckvidd har elbilar på vintern 2022 års siffror





Modell (temp. varierade från 0° till -10°)Officiell WLTP-räckviddUppnådd räckviddDifferens
Tesla Model 3 LR Dual Motor614 km521 km-15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic645 km513 km-20,47 %
BMW iX xDrive50591 km503 km-14,89 %
Tesla Model Y LR Dual Motor507 km451 km-11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S539 km435 km-19,29 %
Kia EV6 2WD528 km429 km-18,75 %
NIO ES8 LR 7 säten488 km425 km-12,91 %
Kia EV6 4WD484 km423 km-12,60 %
Volkswagen ID.4 Pro485 km414 km-14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD481 km408 km-15,18 %
BMW i4 M50497 km406 km-18,31 %
Skoda Enyaq iV80X477 km403 km-15,51 %
Porsche Taycan 4 Cross Turismo456 km402 km-11,84 %
Polestar 2 LR Single Motor (äldre modell)517 km400 km-22,63 %
Audi e-tron GT463 km392 km-15,33 %
Xpeng P7470 km383 km-18,51 %
Audi e-tron Q4 40485 km380 km-21,65 %
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tum)460 km369 km-19,78 %
BYD Tang400 km356 km-11,00 %
Volkswagen ID.4 GTX466 km353 km-24,20 %
Audi e-tron Q4 50 quattro459 km349 km-23,97 %
Skoda Enyaq iV80509 km347 km-31,83 %
Tesla Model 3 SR448 km346 km-22,87 %
Polestar 2 LR Dual Motor476 km340 km-28,57 %
Cupra Born395 km339 km-14,18 %
Volvo C40 Recharge (äldre modell)437 km333 km-23,80 %
Mercedes-Benz EQA 250401 km331 km-17,46 %
BMW iX xDrive40402 km316 km-21,39 %
Mercedes-Benz EQB 350 4matic407 km315 km-22,60 %
Opel Mokka-e338 km263 km-22,19 %
Peugeot e-2008320 km228 km-28,75 %
Källa: Motor.no/NAF

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester