Suv:ar håller på att ta över hela bilmarknaden.
Volkswagen har slutat med klassikern Polo i Sverige – i stället kommer nya suv-coupén VW Taigo. Carup har testat crossovern som lockar bilköparna med läckra former och coupékaross.
Volkswagen Polo var under många år Sveriges populäraste småbil. Men de sista åren har bilköparna svikit modellen – det är suv:ar som gäller. Även bland de mindre bilarna dominerar suv:ar eller crossovers som det heter på fikonspråk. Bilsegmentet är ett av marknadens snabbast växande och har nu 10 procent av försäljningen.
Volkswagen har redan T-Cross och nu kommer nu med ytterligare en högbyggd liten bil. Nya Volkswagen Taigo är en liten SUV-coupé som ska tilltala dem som söker en sportigare stil med fokus på design.
Provkörningen görs på sörmländska landsbygden och Volkswagen har lyckats pricka in årets halaste dag. Natten innan kom det isregn följt av fem centimeter nysnö. Så det är med viss bävan jag vrider om nyckeln i nya Taigo. Jo, den har faktiskt startnyckel fortfarande om du inte väljer nyckellöst som extrautrustning.
Oron visar sig vara obefogad, lilla Taigo är väldigt stabil på sina dubbfria vinterdäck trots ishalka på de relativt kurviga vägarna. Det är inte förrän jag kör in i rondellerna som jag märker hur halt det är. Men då understyr bilen tryggt och kasar lite med framhjulen. Beteendet är välkänt från Volkswagens trygga framhjulsdrivna MQB-chassi som används i nästan alla modeller med förbränningsmotor.
Jag kör först instegsmodellen med en trecylindrig enlitersmotor på 110 hästkrafter. Den räcker gott för den lilla SUV:en, även om bilen inte är någon raket och behöver extra gas i uppförsbackarna. Den fina automatiska DSG-lådan maskerar mycket av motorns måttliga effekt.
Taigo är ganska analog i sin basversion, och det är lite ovant att starta en helt ny bilmodell med nyckel och att styra värmen manuellt med rattar och vred. För den som uppskattar en modernare känsla är automatisk luftkonditionering och nyckellös start väl investerade slantar.
Eljest är bilen ganska välutrustad med flera säkerhetssystem, bland annat filbytesvarnare, och utrustningspaketet R-Line som standard med lite snyggare stolar och tuffare exteriör.
Jag får byta till den motorstarkare 150-hästarsmotorn på 1,5 liter, toppmodellen av Taigo. Den lilla suven är en pigg liten SUV med den här motorn. Bara 18 000 kronor extra för den 40 hästkrafter starkare fyran framstår som ett fynd.
Många bilköpare i dag söker SUV:ar och crossovers med lite högre insteg, och Taigo blir säkert populär. Det är en sympatisk liten bil för den som inte kan och vill hoppa på elektrifieringståget.
Det har blivit dyrare att köra de minsta bilarna sedan de blev högbyggda. Prisskillnaden mot en större kompaktbil är obefintllig. Det finns flera andra trevliga bilar i klassen, men Taigo skämmer inte ut sig i konkurrensen.
Kanske är Volkswagens egen Golf svåraste konkurrenten till Taigo. Golf har modernare interiör, lite större baksäte och kostar nästan precis lika mycket som en Taigo. Men du sitter några centimeter lägre och Taigo är enklare att kliva in och ur i. Vilken du väljer är verkligen ett lyxproblem.
Fakta Volkswagen Taigo 1,5 TSI
Motor: Turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (TSI), fyrcylindrig
Cylindervolym: 1,5 liter
Effekt: 150 hk
Vridmoment: 250 Nm vid 1 500-3 500 varv/min
Drivsystem: framhjulsdrift
Växellåda: 7-växlad DSG
Bränsleförbrukning, WLTP: 6,1 l/100 km
CO2-utsläpp: från 139 g/km
Topphastighet: 212 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 8,3 s
Tjänstevikt / Totalvikt: 1 329 kg / 1 750 kg
Max taklast: 75 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg
Längd / Bredd / Höjd (max): 4 266 mm /1 757 mm / 1 518 mm
Axelavstånd: 2 554 mm
Vändcirkel: 10,9 m
Bagageutrymme, volym: 438-1 222 liter
Rek. cirkapris: 282 900 kronor
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter