Hur mycket kortare räckvidd får egentligen elbilar i kyla? Skillnaden mellan olika bilmodeller är extremt stor i testerna. Orsaken till tappet är kemi och fysik.
Att elbilar tappar räckvidd när kvicksilvret faller är välkänt, men hur stort det verkliga tappet är varierar mellan olika tester. Norska NAF och Motor genomför varje år ett körtest av nya elbilar. De senaste två åren har olika Teslamodeller gått segrande ur testet. Där startar bilarna från ett uppvärmt garage, vilket ger gynnsammare förhållanden än för den som parkerar utomhus. I genomsnitt hade bilarna 24 procent sämre räckvidd i vinterkyla jämfört med de officiella WLTP-siffrorna.
Amerikanska Recurrent genomfört en studie på 18 000 elbilar i verkligt användande. Studien visar att elbilar i genomsnitt förlorar 29,7 procent av sin räckvidd när termometern faller under noll grader jämfört med om de körs i idealiska förhållanden. Testet visade tydligt att alla elbilar tappar räckvidd, men att de som är utrustade med värmepump klarar sig betydligt bättre, då uppvärmning av kupé och batteri blir effektivare. Om temperaturen är så låg som -20 till -40 grader som det är i Sverige just nu är tappet ännu större. Men inga större räckviddstester har ännu gjorts i så låga temperaturer.
29 elbilar i norskt räckviddstest vintern 2023
Bilmodell | Officiell WLTP-räckvidd, km | Verklig räckvidd, km | Differens |
Tesla Model S | 634 | 530 | −16,40% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33,39% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28,74% |
Nio ET7 | 580 | 434 | −25,17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23,19% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18,23% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24,95% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28,14% |
Byd Han | 521 | 406 | −22,07% |
Hongqi E-HS9 prototyp 120 kWh | 515 | 389 | −24,47% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33,73% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 | 323 | −35,79% |
Voyah Free | 501 | 391 | −21,96% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34,84% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25,43% |
Tesla Model Y | 455 | 337 | −25,93% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24,01% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26,11% |
MG ZS Long Range | 440 | 352 | -20,00% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25,40% |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21,26% |
Renault Mégane | 428 | 318 | −25,70% |
MG 4 | 425 | 338 | −20,47% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17,69% |
Byd Atto 3 | 420 | 311 | −25,95% |
Volkswagen ID.Buzz | 408 | 310 | −24,02% |
MG 5 | 380 | 313 | −17,63% |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16,76% |
Maxus Euniq 6 | 354 | 317 | −10,45% |
Källa: Motor.no/NAF Bilarna testades i temperaturer mellan -5 och -10 och kördes tills batteriet var helt tömt.
Räckviddsstudie – 18 000 elbilar i verkligt användande
I den amerikanska studien klarade sig Audi e-tron bäst med ett tapp på 16 procent, medan Volkswagen ID.4 tappade mest räckvidd, 46 procent. ID.4 saknar dock värmepump i USA, något den har i Sverige. I det norska testet som gjordes i temperaturer på mellan -5 och -10 grader tappade Tesla Model S minst räckvidd med ett tapp på 16 procent. Toyota bZ4X förlorade 36 procent räckvidd jämfört med WLTP-normen, vilket var det största tappet i testet. WLTP-testet som används i reklamen för elbilar görs i 23 plusgrader.
Därför tappar elbilar räckvidd på vintern
Orsakerna till att elbilar tappar så mycket räckvidd i vinterkyla är flera. Dels fungerar batterikemin sämre i kalla temperaturer. De hämmar kemiska reaktioner i batteriet och fungerar som ett motstånd som bromsar de fysikaliska processerna. Detta minskar den tillgängliga energin för elbilar. Dessutom går mycket av energin i batteriet åt till att värma kupén i bilen. En bil med förbränningsmotor använder spillvärme från motorn, medan elbilar är så effektiva att det inte finns mycket spillvärme som kan användas. Då måste istället värmen alstras med ett element eller med en värmepump.
Tipsen för att maximera räckvidden i kallt väder
Förvara gärna bilen i ett uppvärmt garage innan avresan, eller värm upp din bil medan den fortfarande står på laddning.
Använd möjligheten att förkonditionera batteriet inför en viss avresetidpunkt om din bil har en sådan funktion, det ökar bilens effektivitet vid körning.
Använd inte för hög temperatur i kupén om du fryser, använd hellre ratt- och sätesvärme då dessa förbrukar mindre energi.
Välj om möjligt en elbil som är utrustad med värmepump. Det ger en effektivare uppvärmning av elbilen som i sin tur ökar räckvidden.
Använd navigationen för att köra till en snabbladdare. Vissa elbilar, främst Tesla, har en funktion som då förvärmer batteriet för att göra laddningen snabbare och effektivare.
Källa: Recurrent
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter