Test: Så bra är nya Mercedes EQE SUV – betyg, räckvidd och omdöme

Mercedes nya elbil EQE SUV tippas bli en storsäljare trots prislappen som börjar på 1 050 000 kronor i Sverige. Bilen är riktigt rymlig och har en räckvidd på upp till 59 mil. Betygen i de första testerna är lite blandade, EQE SUV får beröm för en svävande komfort, men styrkänslan är aningen diffus. 

Mercedes var en gång i tiden den näst största delägaren i Tesla efter Elon Musk. Men tyskarna valde att sälja av aktierna redan 2014. Alldeles för tidigt, för hade de haft kvar sina 9,1 procent hade de tjänat 100-tals miljarder kronor. Och om Tesla och Mercedes slagit sig ihop skulle bilarna varit fullständigt oslagbara. 

Men nu jobbar Mercedes istället febrilt för att komma ikapp och förbi Tesla med sina egna elbilar. Stjärnmärket hör till de fabrikanter som satsat hårdast på elektriska modeller och det senaste tillskottet är EQE SUV. För den som inte är insatt i Mercedes förkortningar så betyder det att det är en SUV i E-klassen som är elektrisk. 

EQE SUV kvalar in i övre medelklassen och är 486 centimeter lång, axelavståndet är hela 303 centimeter, vilket ger stora innerutrymmen. EQE SUV finns endast med fyrhjulsdrift. Räckvidden är i bästa fall 59 mil. Mercedes har satsat hårt på komfort och chassit på den nya EQE SUV består av en fyrlänksupphängning fram och en oberoende multilänksupphängning bak. Luftfjädringen Airmatic finns som tillval. 

Precis som i lyxmodellen EQS går det att få en MBUX Hyperscreen vilket innebär att hela instrumentpanelen täcks av tre  skärmar som fogats ihop i en stor glasskiva. Då får även passageraren sin egen skärm. Interiören är i övrigt tämligen modern och elegant, även om Mercedes senaste modeller ibland kritiserats för bristande kvalitetskänsla. 

Mercedes elbilar hör till marknadens mest strömlinjeformade, vilket har gjort att de till viss del ser ut som tvålar. Men EQE SUV har lite mer karaktär och kan vara den snyggaste elbilen hittills från märket. Luftmotsåndet är låga 0,25, men frontarean gör ända att en SUV drar mer än en sedan även om Cd-värdet är detsamma. 

EQE SUV tillverkas i Mercedes-Benz fabrik i Tuscaloosa, Alabama (USA) i december. Batterifabriken i närliggande Bibb County levererar batterierna till denna modell såväl som till EQS SUV. Mercedes hävdar att fabrikerna redan uppnått CO₂-neutral produktion.

Nyligen gjordes de första provkörningarna och testerna av Mercedes EQE SUV. För att ge en balanserad och oberoende bild av bilens kvaliteter har vi på Carup sammanställt en resumé över vad några av de större motortidningarna anser om bilen. 

Svenska Auto Motor Sport tror att bilen kan bli en vanlig syn som taxi. De konstaterar att bilen drar något mindre ström vid provkörningen än konkurrententen Audi e-tron. Bilen bjuder på en svävande känsla och är så tyst att trafiken knappt hörs. Framstolarna är sköna, medan mittplatsen i baksätet är lite för hård. Komforten kommer med en baksida och den tunga bilen kränger och niger en del. 
– Styrningen imponerar inte. Upplevelsen är diffus och inte särdeles exakt. Under provkörningar får man inte ladda själv, men det lär inte bli någon riktig premiumupplevelse. Laddeffekten är maximalt 170 kW eftersom bilen har ett 400-volts elsystem. Mercedes elbilsplattform har några år på nacken vid det här laget och det visar sig på detta sätt, uppger den svenska tidningen. 

Summerat så anser tidningen att EQE 500 4Matic SUV är mycket Mercedes, och att Volvo EX90 kommer att bli den största konkurrenten. De delar inte ut något betyg efter provkörningen.

Autoexpress finner att marknaden för större elektriska SUV:ar blivit ett riktigt utmanande med konkurrenter som BMW iX och uppdaterade Audi Q8 e-tron. 

– EQE är rymlig, raffinerad och, beroende på dina prioriteringar, bred kapabel. Men även om dess långa räckvidd är ett uppenbart drag, mot den seriöst begåvade konkurrensen, är det svårt att undgå slutsatsen att Mercedes fortfarande har en bit kvar att gå med denna generation av elbilar, uppger tidningen. 

Precis som sina svenska kolleger finner de att bilens komfort kommer med en viss baksida. 
– Introducera en uppsättning kurvor, och EQE kommer att uppvisa krängning, även vid måttliga hastigheter. Det känns tungt, och du är medveten om dess vikt.

Vidare finner de att byggkvaliteten inte riktigt är så robust som du kan förvänta dig för en bil som kostar över en miljon kronor. Totalbetyget blir 3,5 av 5 möjliga.

Amerikanska Car and Driver hyllar bilen för dess bekväma kupé, men finner också att köregenskaperna på kurviga vägar är lite knepiga. Totalbetyget blir 8 av 10.
– Under vår första provkörning fick vi prova en bas EQE350+ med stålfjädrar samt EQE350 4Matic och EQE500-modeller med den valfria luftfjädringen, som vi fann gav en stramare känsla men en tuffare körning. EQE SUV är fortfarande ganska behaglig att köra, och de flesta köpare kommer sannolikt att finna den passande. 

Top Gear är aningen svårflörtade och ger bilen betyget 7 av 10 möjliga i betyg. De anser att bilen fyller ett tomrum i Mercedes-sortimentet, men gör inte mycket annat. Bilen är gediget byggd och har hyfsat bra räckvidd, men tillför inte så mycket förutom att vara dyr. Bilens vikt på drygt 2,5 ton gör sig påmind vid testkörningen. 

– Du vet, allt du förväntar dig att en bil ska göra – den accelererar, stannar, kör runt kurvor. Mercedes insisterar på att EQE SUV gör allt detta på ett “sportigt” sätt, men det gör den inte. Sväng för entusiastiskt in i en böj och du känner hur bilen kämpar mot sin egen vikt, dock inte genom ratten, som ger en grynig känsla.

Auto Traders test.

Fakta Mercedes EQE 500 4Matic SUV

Pris: 1 050 000 SEK.
Drivlina: Två elmotorer, systemeffekt 402 hk/858 Nm.
Laddeffekt: 170 kW DC/22 kW AC.
Mått: L/b/h 4 863/1 940/1 685 mm. Axelavstånd 3 030 mm.
Tjänstevikt: 2 560 kg. Maxlast 535 kg.
Toppfart: 210 km/h.
Acceleration: 0–100 km/h 4,9 sek.
Förbrukning: 19,3 kWh/100 km (WLTP).
Räckvidd: 464–552 km (WLTP).