Cupra Born håller på att segla upp som en av de mer populära elbilarna på den svenska marknaden. Nu finns bilen med ett större batteri på 77 kWh och boost som ger toppeffekt på 231 hästkrafter. Carup har testat VW ID.3:s sportiga spanska kusin som har en räckvidd på upp till 545 km.
Bland de mer kompakta och mer överkomliga elbilarna har Cupra Born blivit en populär modell. Bilen delar teknik med Volkswagen ID.3, och på sistone har den spanskkryddade varianten varit mer populär än den mer strama tysken.
Räckvidd
Cupra Born finns med två olika batterier. Den första versionen som lanserades hade 58 kWh och en räckvidd på 417 km, men nu finns även 77 kWh, som ger en räckvidd upp till 545 km vid goda förhållanden. Cupra har sportiga ambitioner och erbjuder elbilen med en e-Boost som gör att accelerationen upp till 100 km/h går på 6,6 sekunder. Prisskillnaden mellan de två batteristorlekarna är måttliga 60 000 kronor, och det borde vara ett enkelt val att köpa det större batteriet.
Cupra har de senaste åren gjort succé och vuxit snabbt på bilmarknaden. Seat har haft svårt att nå framgångar utanför Spanien och att tuffa till bilarna med tuff design och kopparaccenter har visat sig vara ett snilledrag. Cupra har i år passerat modermärket Seat i den svenska försäljningsstatistiken. Samma bilar som det tidigare stod Seat på kallas nu Cupra och kallas av märket för ”premiumbilar” och köparna verkar svälja ompositioneringen.
Medan Volkswagen ID.3 redan känns lite gammal och nattstånden har Cupra med små medel lyckats få Cupra Born att kännas betydligt fräckare. Snyggare fälgar, sänkt chassi, tuff lackering och kopparfärgade plastdetaljer gör mycket för helhetsintrycket. Men mycket är sig likt från ID.3.
Interiören ger också ett annat intryck än den vattenkammade tyska kusinen. Men sitter man på facit är det kanske enkelt. Cupra Born har sportstolar, koppardetaljer och fräcka mönster på instrumentpanelen. Enkla knep, men det fungerar, bilen känns snabbare och tightare än en ID.3. Fast i verkligheten är skillnaden inte stor.
Prestanda
I allt väsentligt är dock Cupra Born och ID.3 samma bilar. De tillverkas på samma löpande band i Zwickau, i den gamla Trabantfabriken i östra Tyskland. Något Cupra är unika med är dock boostpaketet som under korta stunder ger bilen 231 hästkrafter och en rappare acceleration på 6,6 sekunder. Prestandan räcker gott i den lilla elbilen.
Pris
Cupra Born kostar från 479 900 kronor med det lilla batteriet på 58 kWh. Med 77 kWh batteri kostar bilen 541 900 kronor.
Köregenskaper
Cupra Born är trevlig att köra och ganska underhållande. Känslan är åt det sportigare hållet.C hassit är sänkt med 15 mm fram och 10 mm bak och bilen har progressiv styrning.
Med det nya stora batteriet går det att köra långkörning på ett bättre sätt och bilen skämmer inte ut sig på motorvägen. Cupra Born går kursstabilt och relativt tyst. I stadstrafik är den extremt lättkörd. Sikten är bra, men framförallt har bilen marknadens snävaste vändradie nu när BMW i3 lagts ned. Den gör det lätt att svänga runt trånga gathörn och gör fickparkeringarna busenkla.
Totalt sett är Born en underhållande och trevlig bekantskap. För den som söker en lite kaxigare elbil med attityd finns det anledning att titta närmare på Cupra Born, även om privatleasingpriserna rusat i höjden.
Batteri | 58 kWh eller 77 kWh |
Max. effekt | Upp till 170 kW (231 hk vid e-boost) |
Max. vridmoment | 310 Nm |
Elektrisk räckvidd (WLTP) | Upp till 545 km (77 kWh) |
0 till 100 km/h | 6,6 sek. |
Max. laddningseffekt | 135 kW vid snabbladdning |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter