Ett nytt stort test avslöjar hur snabbt de senaste elbilarna kan snabbladda på 20 minuter. Tesla Model S Plaid får stryk av Lucid Air, men den betydligt billigare Kia EV6 LR RWD är nästan lika snabb.
Många väljer elbil efter räckvidden, då få bilister tycker om att ta alltför täta och långvariga laddningspauser på långresor. Men en minst lika viktig parameter är hur snabbt elbilen kan ladda.
P3-Group har mätt laddtider på elbilar i flera år och testet har blivit vedertaget som något av en standard. I år har flera av de senaste elbilsmodelleraa testats. Testet visar hur mycket räckvidd olika elbilar hinner ladda på tio minuter respektive på de nästföljande tio minutrarna upp till en total laddningstid på 20 minuter. Bilarna hade tio procent batteri kvar och laddades med en snabb 350 kW-laddare.
Testet tar också hänsyn till hur hög förbrukning elbilarna har, och istället för att visa laddade kilowattimmar har laddad verklig räckvidd räknats fram. Allra snabbast är Lucid Air Grand Touring, före Tesla Model S Plaid. På 20 minuter lyckas Lucid ladda 33,5 mils räckvidd, medan Tesla laddade in 31,1 mil. Den billiga Kia EV6 LR RWD var nästan lika snabb med 30,7 mil på 20 minuter. Tesla Model 3 LR var också precis lika snabb trots sin låga prislapp.
Den som kör Ford får ha större tålamod vid laddstationen. Den törstiga Ford F-150 Lightning slutade sist och laddar endast in 17,5 mil på 20 minuter. Ford Mustang Mach-E slutade näst sist och laddade 17,7 mil på 20 minuter.
Så lång räckvidd laddar elbilarna på 20 min
Efter 10 min | Nästa 10 min | Total efter 20 min | |
Lucid Air Grand Touring | 200 | 135 | 335 |
Tesla Model S Plaid | 198 | 113 | 311 |
Kia EV6 LR RWD | 204 | 103 | 307 |
Tesla Model 3 LR AWD | 177 | 103 | 307 |
Tesla Model Y LR AWD | 171 | 89 | 259 |
Porsche Taycan GTS | 164 | 82 | 246 |
BMW iX xDrive50 | 127 | 92 | 219 |
Polestar 2 LR SM | 126 | 87 | 212 |
Volkswagen ID4 Pro | 126 | 82 | 208 |
BMW i4 eDrive40 | 124 | 77 | 201 |
Rivian R1T | 116 | 84 | 200 |
Ford Mustang Mach-E | 100 | 77 | 177 |
Ford F-150 Lightning 4WD ER | 95 | 80 | 175 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter