Tesla gör livet surt för övriga bilmärken – och pressar hela branschen igen med nya prissänkningar. Flera märken har precis svarat på Tesla förra sänkning – då kommer en ny stöt från Elon Musk. Den nya sänkningen riskerar knäcka vissa bilmärken.
Den som trodde att priskriget på elbilar är över får tänka om. Ganska precis ett år efter sin jättesänkning på 150 000 kronor visar Tesla att de inte tänker ge konkurrenterna någon arbetsro eller andrum. Tesla har visserligen höjt priserna något under 2023. Men inatt sänkte Tesla priserna igen med upp till 55 000 kronor, vilket gör att de återigen har de lägsta priserna i det livsviktiga SUV-segmentet.
För Volkswagen som under galgen tvingades svara på Teslas prissänkning är det rena mardrömmen. Märkets vd Thomas Schäfer dömde ut Teslas första prissänkningar som ”katastrof”, och ansåg att det både förstörde för företag och bilköpare genom sämre marginaler och sänkta restvärden.
Vilket ord ska han ta till denna gång? Volkswagen-gruppen har precis lyckats lansera nya modellversioner med lägre pris, starkare elmotorer och mer utrustning som försöker dölja att de också dumpat listpriserna efter ett år. Nu blir Tesla återigen billigare än Volkswagens bilar. För deras hårt pressade efterfrågan på elbilar är Teslas nya prissänkning ett slag i solar plexus. Volkswagen kan dock luta sig mot sina förbränningsbilar ett tag till.
Värre är det för nystartade bilmärken som Polestar, Fisker, Nio, Xpeng med flera. Detta riskerar att bli nådastöten för de redan hårt pressade märkena som redan på högre prisnivåer säljer med stora förluster. Polestar har gång på gång deklarerat att de inte tänker ge sig in i priskrig och att de siktar på premiummarknaden. Men få rationella köpare väljer en liten Polestar 2 på en föråldrad Volvoplattform, som är dyrare än en stor Tesla Model Y. Även nya modellen Polestar 4 riskerar att få det hett om öronen om frånpriset på 700 000 kronor med bakhjulsdrift består. Polestar har redan sagt att de behöver ytterligare 14 miljarder kronor för att överleva – den siffran har precis ökat rejält. Att Volvo Cars föll till nytt bottenrekord på börsen efter prissänkningen talar sitt tydliga språk.
Den svåra frågan är hur man ska agera som bilköpare. När elbilarna fortsätter att falla i pris känns det osäkert att hoppa på tåget om du inte redan bytt till elbil. Visserligen tjänar alla bilägare på sikt på lägre priser, men den som går in i fel läge blir förlorare. Mitt råd är att du sitter still i båten några månader om du inte behöver byta bil direkt. För det kan hända mycket både med räntan och nybilspriserna under året. Om räntan sänks rejält kan priserna bottna. Begagnade elbilar har redan fallit i pris och framstår just nu som mer prisvärda än nya.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter