Har denna Tesla kontakt med högre makter? Exakt på miltalet 66666 dog bilens batteri.
– Jag var på väg hem från Brisbane när jag fick ett felmeddelande på batteriet precis vid 666 666 kilometer, säger ägaren Nigel Raynard.
Tysken Hansjörg von Gemmingen som kört 200 000 mil är långtifrån den enda som kört långt med en Tesla. Nigel Raynard från Australien har lyckats köra över 70000 mil med sin Tesla Model S från 2018. När miltalet nådde exakt 66 666 gav det första batteriet upp. Han fick då lämna in elbilen på Tesla-service, lyckligtvis var bilen fortfarande var under Teslas 8-åriga batterigaranti.
– Den sa reducerad kraft och indikerade att det var något fel med cellerna, säger Nigel Raynard.
Ifall den australienska ägaren bara haft tur eller skicklighet med sitt batteri är svårt att veta. En sak han gjort som varit omdebatterat bland elbilsägare är att ladda bilen frekvent i snabbladdare. En del hävdar att batteriet får kortare livslängd vid en sådan laddning. Raynards batteri verkar dock klarat sig rätt okej trots att han laddat i ett snabbladdare nästan varje dag.
– Jag har undvikit internet och all typ av information som sprids där. I stället har jag bara gjort min egna grej, säger Nigel Raynard.
Vi vet inte om Teslan varit tvungen att byta elmotor eller någon annan viktig komponent, men bromsbeläggen behövde inte bytas förrän vid 46 000 mil.
– De byttes inte på grund av något oljud, utan de byttes för Tesla-servicen fixade med luftkonditioneringskompressorn och jag frågade om de kunde titta på bromsarna också. Då svarade de att bromsarna gick lika bra att byta på en gång, säger Nigel Raynard.
Hur långt elbilens nya batteri kommer att orka vet vi inte. Men ifall den skulle ha samma livslängd som sin föregångare kommer Reynards Tesla med lätthet att nå över 100 000 mil.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.