Tysk polis försökte förgäves stoppa en Tesla-förare på Autobahn. Föraren hade somnat bakom ratten och autopiloten körde Teslan. Först efter 15 minuter vaknade mannen.
Polisen rapporterar nu om en märklig händelse på autobahn A70 utanför Bamberg norr om Nürnberg i Tyskland. En polispatrull bestämde sig för att kontrollera en Tesla, men föraren verkade inte ta notis vare sig om ljussignaler eller tutningar trots att de låg framför bilen, uppger polismyndigheten i Bayern i ett pressmeddelande.
Anledningen till att bilen inte stannade var att den 45-årige Teslaföraren somnat bakom ratten. Teslan fortsatte att färdas i 110 km/h på Autobahn trots att föraren somnat och hade händerna i knät. När patrullbilen försökte sakta ner den sänkte Teslan också farten och höll samma avstånd.
– Polisen upptäckte att Tesla-föraren låg tillbakalutad i sätet med slutna ögon och händerna från ratten. Detta stärkte misstanken om att han lämnat reglagen till autopiloten och somnat, uppger tysk polis.
Den som kört en Tesla med autopilot vet att bilen varnar så snart du inte rör ratten, först på skärmen och sedan med ljudsignaler innan autopiloten kopplas ur. Här hade dock den tyske föraren hittat ett sätt att manipulera Teslans varningsystem, han använde rattvikter.
Först efter 15 minuter vaknade föraren till och följde polismännens instruktioner. Ganska snabbt misstänkte poliserna att föraren var drogpåverkad.
– Han visade drogtypiska avvikelser vid kontrollen. Befälen hittade även en så kallad rattvikt i fotutrymmet. Denna enhet är fäst vid ratten för att lura fordonets säkerhetssystem genom att låtsas att din hand är på ratten, uppger polisen.
Den 45-årige Teslaförarens körkort omhändertogs på platsen. En förundersökning om att han äventyrat vägtrafiken har inletts. Fotnot: Bilden ovan är från ett annat tillfälle.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter