TEST: Så bra är Tesla Model 3 efter uppdateringen

Bilen som på allvar fick fart på elektrifieringen har hunnit bli fyra år. 
Tesla har nyligen släppt sin uppdaterade Model 3 i Sverige och sänkt priset. Dessutom har bilen fått längre räckvidd. 
Samtidigt kommer det elbil efter elbil från konkurrenterna. Hur klarar originalet konkurrensen från alla nya elbilar? CarUp testar elbilen som förändrade världen.

TEST. Tesla Model 3 är förmodligen världens viktigaste elbil hittills och var bilen som på allvar fick fart på elektrifieringen. Kort efter att leveranserna startade 2017 blev den varit världens mest sålda elbil. Det handlar om en amerikansk fyradörrars sedanbil som går att få med både bak- och fyrhjulsdrift. Bilen var revolutionerande på flera sätt när den lanserades. Den avskalade interiören med endast en pekskärm har bildat skola för andra elbilar, även om ingen vågat gå lika långt som Tesla. Och konstruktionen med ett slätt golv där batterierna sitter under durken har kopierats av alla. 

Försiktigt förnyad – svarta lister och dörrhandtag är den enda synliga skillnaden.

Fyra år efter introduktionen – börjar konkurrenterna komma ifatt och kanske förbi – eller är Model 3 fortfarande den bästa elbilen? Tesla har precis presenterat en lätt uppdaterad Model 3 och vi har testat och jämfört med de allra senaste elektriska modellerna från konkurrenterna. 

De exteriöra nyheterna inskränker sig till svarta lister och svarta dörrhandtag – som på en Saab Turbo från 1980-talet. När det gäller inredningen så är mittkonsolen ny och bilen har fått en laddplatta för telefonen i mittkonsolen. Bakluckan öppnas numera med elmotor. 

 Men när det gäller Tesla sker de stora uppdateringarna när det gäller programvaran och kommer alla bilar till del, nya som gamla. 

Interiören har fått sig en lättare översyn. Nu finns det laddplattor som standard och mittkonsolen har lite finare material.

Kanske viktigare än svarta dörrhandtag och ny mittkonsol är att prislappen justeras nedåt. Model 3 möter allt hårdare konkurrens och Long Range-modellen har prissänkta till 619 990 kr, medan instegsmodellen Short Range Plus med bakhjulsdrift går på 549 990 kr. Köparen får ett klimatbidrag på 70 000 kronor för båda modellerna. Räckvidden för Long Range har också ökat till klassledande 61,4 mil. För den som vill åka riktigt fort så finns fortfarande Performance-modellen som går snabbare än en Lamborghini Huracan upp till 100 km/h, den kostar 689 900 kronor. 

Under 2019 dominerade Tesla Model 3 elbilsmarknaden i Sverige, men nu har något hänt. Volkswagen ID.3 lyckades få fler registreringar efter en otrolig slutspurt under 2020, och under inledningen av 2021 har Model 3 fått se sig passerad av nya suven Volkswagen ID.4.  Men fortfarande säljer Tesla stabilt i toppen av elbilssegmentet. 

Saab kom med mattsvarta handtag och lister redan på 70- och 80-talet, nu hänger Tesla på.

Men Model 3 är knappast frånåkt av alla nya konkurrenter. Trots att bilen funnits på marknaden i fyra år i USA och drygt två år i Europa står sig modellen bra mot alla nya elbilar. Det mest påtagliga är förstås räckvidden. Varken Volkswagens nya modeller, Volvo, Polestar eller Ford Mustang Mach-E når fram till Model 3 när det gäller verklig räckvidd. Över 50 mil i verklig landsvägstrafik och svensk kyla och dessutom är Teslas laddmöjligheter fortfarande i särklass. Teslas supercharger-stationer är smidigare än konkurrenterna och dessutom inte mycket dyrare än hemmaladdning. Du slipper laddbrickor och laddappar som krånglar och jobbiga samtal med kundtjänsten hos laddnätverket. I praktiken är Tesla fortfarande överlägsna här. Räckvidden och laddningen är argument som väger tungt för en elbil. 

Körmässigt är Long Range-modellen lika trevlig som alltid. Massor av kraft hela tiden, Performance verkar helt överflödigt, och bilen känns pigg och alert på vägen. På långresan bullrar Model 3 en del, här kommer den till korta mot de nya konkurrenterna från de etablerade tillverkarna. 

När det kommer till bilens hjärta, datorn och infotainmentsystemet, har Tesla också ett försprång. Det är ett under av användarvänlighet och det är svårt att hitta några buggar överhuvudtaget. Det är tydligt att Tesla har ett stort försprång till konkurrenterna när det gäller mjukvaran. 

Utrymmena i bilen är bra med tanke på dess ringa storlek, men här kommer den definitivt till korta jämfört med suvar från Volkswagen, Skoda, Kia och Ford. Men Teslas nya Model Y råder förstås bot på det problemet. Men för samma pengar som den billigaste Model 3 får barnfamiljen en stor suv från Volkswagen och många kommer välja bort Teslans räckvidd och fartresurser till förmån för större utrymmen för familjen. 

Teslas omtalade detaljkvalitet har absolut blivit bättre, och materialen i bilen känns absolut inte sämre än hos Volkswagen. Men jämfört med nya Skoda Enyaqs premiumkänsla är det ett litet snäpp ner. Även lackeringen och finishen på karossen är bättre än tidigare, men helt i nivå med de bästa europeiska bilarna. Men å andra sidan ligger Tesla klart före när det gäller mjukvaran och konkurrenterna som byggt fossilbilar i åratal har sina kvalitetsproblem med mjukvaran, fråga bara de som köpt Volkswagen ID.3.  

Fakta Tesla Model 3

Standard Range
Pris: 549 900 kr (före klimatbonus 70 000 kr)
Räckvidd: 448 km
Prestanda: 0-100 km/h 5,6 sekunder.
Bakhjulsdrift. 

Long Range
Pris: 619 900 kr (före klimatbonus 70 000 kr)
Räckvidd: 614 km
Prestanda: 0-100 km/h 4,4 sekunder.
Fyrhjulsdrift. 

Performance
Pris: 689 900 kr (före klimatbonus 70 000 kr)
Räckvidd: 567 km
Prestanda: 0-100 km/h 3,3 sekunder
Fyrhjulsdrift.