Tesla har infört nya regler i Sverige som ställer till det för många bilköpare. De kräver nu förskottsbetalt av vissa svenska banker och leasingbolag som ska betala tjänstebilar. Följden är att en del svenska köpare inte får ut sina bilar.
– Det är ett moment 22, uppger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på Ynnor.
Tesla har infört nya regler på den svenska marknaden som orsaker problem för många kunder. Även banker och leasingbolag måste nu betala Teslas bilar i förskott för att brukaren ska få hämta ut den. Tidigare har detta endast gällt privatapersoner som köper Tesla.
Tesla har nya rutiner för svenska banker som Handelsbanken, SEB och Nordea som nu måste förskottsbetala, och enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson blir det ett moment 22 för kunderna som gör att bilar inte kan levereras och hämtas ut och banker inte utförda leasingavtal.
Banker och leasingbolag lånar ut pengar med bilen som säkerhet, och om bilen inte finns levererad som säkerhet går det inte att betala ut pengarna i förskott. Och då kan Tesla inte leverera bilen med sina nya regler om förskottsbetalning. Andra bilföretag godtar betalning i efterskott från banker och finansbolag som ska leasa bilarna, och Tesla gjorde det också tidigare.
Många kunder rapporterar nu i sociala medier att de blivit utan bilar, och till och med har fått vända hemåt från leveransen utan någon Tesla. Enligt vad Carup erfar arbetar Tesla för att ta fram nya rutiner, och problemen gäller inte alla banker.
– Det jag tror kommer bli problem, är att leasingbolagen inte kan betala ut pengarna till bilföretaget innan säkerheten är klar och bilföretaget vill inte registrera bilen innan de fått pengarna. Ett moment 22, skriver Ronny Svensson i en krönika.
Följden kan bli att det blir dyrare att leasa en Tesla, och att vissa banker och finansbolag inte kommer att kunna finansiera Sveriges mest sålda bil Tesla Model Y.
– Detta kommer att ta tid för finansbolagen och kanske speciellt för de bankägda finansbolagen att ändra sina utbetalningsrutiner där ett leveransgodkännande är nyckeln till utbetalning. Som det nu är så skall bilen vara betald innan godkänd leverans. Detta låser leverans till kund och säkert en sur förare som inte får ut den nya bilen. Det borde vara en självklarhet att Tesla nu inte ringer till föraren om att bilen är klar för leverans innan pengarna finns på Teslas konto för om så blir fallet är det inte bra för någon part, uppger Ynnor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter