Tesla trotsar coronakrisen – och lyckades gå med vinst första halvåret.
Aktien har gått upp med över 260 procent – och nu börjar allt fler svenska småsparare gå in i Tesla-aktien
– Det handlar om extrema förhoppningar. Småspararna ser en helt ny bilmarknad framför sig – där Tesla är nummer ett”, säger sparekonomen Frida Bratt på Nordnet till DI.
I natt kom Tesla med sin halvårsrapport. Aktien har gått upp med 500 procent på ett år och över 260 procent bara i år, så förväntningarna var högt uppskruvade.
Trots att coronakrisen slagit hårt mot Tesla med stängda fabriker och leveransställen lyckades Tesla överträffa förväntningarna och komma med en imponerande rapport.
Omsättningen föll något, från 6,35 miljarder dollar till 6,04 miljarder dollar, jämfört med andra kvartalet 2019 i fjol.
Men den stora överraskningen var att Tesla lyckades gå med vinst för fjärde kvartalet i rad. Medan Volvo till exempel blödde en miljard kr, gjorde Tesla en vinst på 104 miljoner dollar, nästan en miljard kronor.
Framgångarna har gjort Tesla till världens högst värderade bilföretag med ett marknadsvärde på 2700 miljarder kronor. Trots det kommer Tesla bara att leverera 500 000 bilar iår, det kan jämföras med tvåan Toyota som levererar över 10 miljoner fordon
Den största vinnaren på uppgången är vd:n Elon Musk. Han äger redan 21 procent av företaget och hans privata förmögenhet är nu uppe i 700 miljarder kr. Det gör Musk till världens sjunde rikaste man och han har nu passerat Warren Buffet.
Men det stoppar inte där. Elon Musk har tackat nej till vanlig lön och jobbar enbart med ett optionsavtal som ersättning för jobbet på Tesla. Han har klarat nya mål och får nu 20 miljarder kr i optionsbonus.
Optionsprogrammet innehåller ytterligare 11 steg som kan att göra Elon Musk till världens rikaste man. Om hela programmet faller ut får Elon Musk omkring 600 miljarder kr i bonus.
Enligt Nordnet har kursrusningen gjort att många svenska småsparare rusar till aktien. Teslaaktien börjar likna bitcoin, och det finns många mål företaget måste nå för att försvarar den skyhöga värderingen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter