Presenterar Elon Musk batteriet som räcker i 100 mil i dag?

I dag är det upp till bevis för Tesla och Elon Musk. Företaget håller sin hajpade ”batteridag” där man lovat att avslöja revolutionerande teknik. 
– Det kommer bli grymt, har Elon Musk sagt på twitter. 

SENASTE NYTT: HÄR ÄR TESLAS NYA SUPERBATTERI FRÅN BATTERIDAGEN

Tesla verkar vara på väg mot ännu ett rekordkvartal. I ett internt mejl säger Elon Musk att det finns chans att slå rekord om medarbetarna gör en extra extra kraftansträngning. Teslas mål under året är att leverera över 500 000 bilar, och under första halvåret blev det 179 000 bilar. Således måste 321 000 bilar ut under andra halvåret. 

LÄS MER: nya Super-Teslan går 84 mil på en laddning

Senare i dag håller Tesla sin sedan länge upphajpade batteridag. Där ska Elon Musk presentera flera nyheter kring hjärtat i Teslas bilar – batteriet. Ingen vet exakt vad som ska komma, men förväntningarna på nyheter är skyhöga. Ska Tesla kunna försvara sin höga aktiekurs måste företaget bjuda på något överraskande som förbättrar bilarnas batterier eller gör dem billigare.

– Mycket av det som Tesla har arbetat med handlar om att göra batteritillverkningen billigare, inte ett nytt recept för ett batteri eller en helt ny revolutionär struktur, säger analytikern Sam Jaffe, vd för Cairn ERA i Boulder, Colorado till Financial Times.

Här är sju teorier om vad Tesla och Elon Musk kan komma att presentera i dag

Billigare batterier
Tesla kommer sannolikt säga att batterikostnaderna har sjunkit till mindre än 100 dollar per kilowattimme, enligt Venkat Viswanathan, en batterikexpert vid Carnegie Mellon University. Enligt andra analytiker kan kostnaderna sjunka till 80 dollar per kWh redan 2025. 

Högre energitäthet
Tesla Model 3 en energitäthet på cirka 250 wattimmar per kilo.  År 2025 kan det stiga till så mycket som 400 wattimmar per kg, sa han.

En ny typ av elektrod
Tesla har köpt företaget Maxwell Technologies, och kan presentera torrelektrodteknik från dem. Den kan innebära att det krävs mindre energi och kemikalier till elektroden i batteriet. 

Ingen kobolt
Tesla är en av de elbilsproducenter som använder minst kobolt i sina batterier, och Elon Musk har velat ta bort den omdebatterade metallen helt. 

Mer kisel i anoderna
Genom att höja mängden kisel i batteriet anod så går det göra batterier med högre energitäthet. 

Batteri som håller i en miljon miles
Det här har Elon Musk redan antytt. Så det kommer han säkert att upprepa igen. I dag ligger garantin i USA för Teslas batterier på 24 000 mil. 

Ny batterileverantör
Under många har har Tesla haft Panasonic som batterileverantör. De driver tillsammans en batterifabrik Reno, Nevada. Kanske tar Tesla nu över tillverkningen helt själva. 

Solid State-batterier
Kanske presenterar Tesla ett helt nytt batteri som omkullkastar all gammal teknik, men det är inte särskilt troligt. Många försöker utveckla solid state-batterier som blir både lättare och mer energitäta än dagens batterier. 

Källor: Financial Times, Bloomberg med flera