Tesla hade just börjat med annonser för att få fart på den fallande försäljningen. Men nu sparkar Elon Musk hela det nya annonsteamet på 40 personer.
– Annonserna var alldeles för generiska, säger Elon Musk på X.
Tesla har lyckats bli ett av världens största bilföretag helt utan traditionell betald marknadsföring, vilket är en bragd i sig. Andra biltillverkare satsar en stor del av bilens pris i form av reklam. Det har varit en uttalad strategi av Elon Musk att inte annonsera. Förra året bestämde sig Elon Musk i alla fall för att börja testa reklam, men nu avslöjar Bloomberg och Ed Ludlow att Tesla sagt upp hela det nya marknadsföringsteamet på 40 personer i sparpaketet.
Teamet hann bara vara igång i fyra månader, men Elon Musk var inte sen att reagera när han inte var nöjd. Och andra som sett annonserna var inte alltför imponerade. Och nu avbryts alltså hela satsningen.
– Annonserna var alldeles för generiska – kunde ha varit vilken bil som helst, skriver Musk som kommentar på X.
I’m not going to lie, @Tesla could’ve done a better job with their ads. They were all WAY too generic and just contained recycled b-roll footage.
— Nic Cruz Patane (@niccruzpatane) April 22, 2024
So many great aspects to owning a Tesla, they should be highlighted more. https://t.co/pVxePSYIbE
Tesla får nu hitta andra sätt än reklam för att få fart på den sjunkande försäljningen. Under första kvartalet tillverkade Tesla 433 371 bilar, men levererade inte fler än 386 010 till kunder. I helgen började Tesla återigen med prissänkningar på ett stort antal marknader. Bland annat sänktes Model 3 med 23 000 kronor i Sverige. Teslas aktie har fallit med över 40 procent i år.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter