Svenska jättens oväntade drag – för ditt bilsäte

Svenska fordonssäkerhetsjätten Autoliv tar patent på helt ny airbag. Den nya krockkudden kommer att sitta placerad inne i sätet. Företaget vill att tekniken motverkar ett farligt problem där både förare och passagerare inte skyddas tillräckligt idag.

Airbag, eller krockkudde som vi ofta säger i Sverige, infördes på 1980-talet och sedan dess har mycket hänt med teknologin. I dag i Europa är det nästan standard med sex krockkuddar i nya bilar och snart kan flera nya läggas till. Tidigare har vi skrivit om ZF Lifetechs nya fotkrockkudde. Nu har den svenska airbagtillverkaren Autoliv tagit patent på en ny typ av krockkudde. 

Autolivs nya krockkudde sitter inne i bilsätet men ska även gå att placera under sätet med hjälp av bultar och nitar. Vid en kollision utlöser sig krockkudden så att sittdynans främre ände höjs. Detta gör att rörelserna från personen i sätet begränsas framåt. Ett annat syfte med uppfinningen är att hålla tillbaka ländryggen.
– Krockkuddens läge är inställt så att den trycker upp i närheten av låren, nära skinkorna, på personen som sitter på sittdynan i normal ställning med säkerhetsbälte, skriver Autoliv i sin patentansökan.

Ritningar från Autolivs patentansökan visar att vi kan vänta oss säkrare säten.

Ett tag efter att krockkudden har utlösts kommer dess tryck att minska på grund av passagerarens vikt. Detta gör att den kvarvarande kraften inte trycker mot passagerarens midja. Enligt patentansökan ska krockkudden vara direkt ansluten till motorstyrenheten.
– Uppblåsaren tar emot en signal från bilens motorstyrenhet som upptäcker kollisionen under en frontalkollision av fordonet och aktiveras för att omedelbart tillföra gas till krockkudden, skriver Autoliv. 

När den nya säteskrockkudden kommer att finnas tillgänglig på marknaden vet vi inte. Men eftersom den även ska gå att fästa under ett säte borde den också gå att utrusta på nuvarande bilar för att göra dem mer säkra. Men om det kommer att gå eller inte avslöjar inte Autoliv i sin patentansökan.
LÄS MER: