Superbillig elbil överraskar i första testet

Europas billigaste hyllas i första testerna. Efter provkörningarna får Leapmotors lysande recensioner. 
– Det är en riktig bil, konstaterar brittiska Autocar efter provkörningen.

Den här nya kinesiska elbilen kommer att säljas för drygt 200 000 kronor. Samtidigt översvämmas den europeiska marknaden av nya kinesiska märken. Och många konsumenter är misstänksamma. Men två brittiska motortidningar, Autocar och Auto Express ger tummen upp åt Leapmotor T03 efter att ha testkört den i Italien, både på Autostradan, men också längs de vindlande och trånga bergsvägarna. 

Auto Express ger till och med den kinesiska elbilen 4 i betyg på en femgradig skala. Trots att bilen ser petit ut vid en första betraktelse är den förvånansvärt rymlig. Passagerarna sitter bekvämt och det finns krockkuddar monterade till alla. Sannolikt blev tidningarna bjudna på testresan av Leapmotors, vilket bör vägas in i bedömningen.

De enda stora nackdelarna som framkommer i testet är att motorn gnäller som ett gammalt rostigt klädstreck när man kommer upp i varv. Samt att inredningsdetaljerna verkar billiga, men det får man räkna med vid köp av en ny elbil för drygt 200 000 kronor. Det finns ännu inga besked om att bilen kommer att säljas i Sverige.

Autocar går nästan ännu längre med sina hyllningar. De menar att den här nya kinesiska elbilen inte bara är lika bra som sina europeiska rivaler, som Dacia Spring. Den är till och med mycket bättre. Båda tidningarna är överens om att det är ett bra köp, även om det finns några detaljer som skulle behövas ordnas upp. Bland annat enklare funktioner för att ställa in klimatanläggningen, så att föraren slipper tappa fokus på vägen. 

Leapmotor ägs till 51 procent av den stora västkoncernen Stellantis som har hela 14 bilmärken från Europa och USA i sin bakficka. Biltestarna tror att det kommer att hjälpa den nya och finurliga elbilen in på den europeiska bilmarknaden. Allra helst nu när vi får nya utsläppsrättigheter och riskerar höga priser på fossila drivmedel i Europa. Produktionen sker just nu i Kina, men flyttas till Polen för att undkomma strafftullar.
LÄS MER: