Stefan byggde om diesel till supersnål etanolbil

De konverterade en dieselmotor till etanol. Uppfinningen skulle kunna revolutionera bilbranschen, men tillverkarna verkar kallsinniga. 
 – När det kommer till sådant här med miljö finns det inga pengar, säger Stefan Olsson, vd på BSR.

Det låter som en splitterny uppfinning. Men den här unika motorn är faktiskt nästan 20 år gammal. Men trots att den fungerar alldeles utmärkt används den inte. 
– Det är den bästa av två världar, man får etanolens miljöpåverkan med dieselns låga förbrukning, men bara för att något är bra så behöver det inte slå, säger Stefan Olsson.

Han fick idéen under diesel-eran i början av 2000-talet.
– Då skulle alla ha en dieselbil. Men det är en hel del problem med utsläpp av bland annat kväveoxider, därför tänkte jag att man skulle bygga om den till en etanolmotor, säger Stefan Olsson.

Förbrukningen hos Stefan Olssons dieselmotor som drivs av etanol är betydligt lägre än hos etanoldrivna motorer som utgår från bensinmotorer. Foto: BSR

Tillsammans med kollegorna på BSR Motoroptimering började Stefan projektera på en dieselmotor som drivs med etanol. Visst drabbades de av utmaningar, men tillsammans klarar man det och kunde presentera bilen offentligt.
– Det gick vägen och vi visade upp den första gången redan 2006 vid bilmässan i Malmö. Då hade vi den i en Saab 9-3, säger Stefan Olsson. 

Ett av de stora bekymren var kompressionen. Etanol och diesel skiljer sig åt och då måste man bygga om motorn. 
– Det var inte så svårt egentligen. Den stora utmaningen var att  etanolet antände annorlunda än diesel, därför fick vi bygga nya kolvar, men efter det fungerade allt väldigt bra, säger Stefan Olsson. 

Bilen fungerade alldeles utmärkt. Trots det blev gensvaret kyligt. 
– Vi lever i ett trögt samhälle, man tror att det går snabbt, men för att lyckas behöver man gigantiskt med pengar. Och man tror att det ska finnas pengar till det som rör miljö, men det gör det inte, däremot finns det massor med pengar när det kommer till fossila bränslen, säger Stefan Olsson.

Vid de första testerna visade det sig att bilens förbrukning sjönk till nästan samma nivå som med en dieselmotor. 
– Vi prövade den och då drog den som lägst 0,7 per mil, men då hade vi inte helt förfinat den, jag tror vi skulle kunna få ner förbrukningen ännu mer, säger Stefan Olsson. 

Han tittar i spåkulan och ser en framtid utan dieselbilar. Deras miljöpåverkan är för stor, om man inte bygger om dem till etanoldrift. 
– Jag tror att dieselbilar kommer att försvinna om inte för lång tid. De släpper ut något fruktansvärt med kväveoxider, säger Stefan Olsson.

Men med hans konverterade etanolmotor skulle man slippa det problemet.
– Men nu gräver man upp alla tankar och etanolet försvinner, jag tycker det är så synd. Man lade ner så mycket tid och pengar för några år sedan med att bygga upp det här, säger Stefan Olsson.

Under tiden står motorn kvar i BSR:s butik i Växjö. Den fungerar alldeles utmärkt och skulle lätt kunna passa i en bil.
– Det är en riktigt bra motor, man får låg förbrukning, låga nivåer av utsläpp från kväveoxider och kolväten, men som sagt, det är inte så lätt att komma med något nytt, säger Stefan Olsson. 
LÄS MER: