Solid state-elbil klarade 107 mil i verklig körning

Nya elbilen har längre räckvidd än en förbränningsbil, hävdar Nio i sin reklam. I nya tester i verklig körning kom Nio ET7 med semi-solid state-batteri 107 mil. 

Nu kommer den första generationen semi-solid state-batterier i flera elbilar. Nio har lanserat tekniken i sin elbil ET7 och redovisar nu resultaten av tre olika räckviddstester i Kina. Batteriet som är på 150 kWh tar bilen 104-107 mil på en enda laddning i verklig trafik, uppger Nio via Weibo. 

Bilen har ett batteri av semi solid-state-typ, med en halvfast elektrolyt. Batteriet har samma storlek som ett 100 kWh-batteri tack vare högre energitäthet och väger bara 20 kg mer. För att visa batteriets kapacitet körde Nio en bil från från Shanghai till Xiamen som kom 104,6 mil. En annan ET7 kördes från Peking till Hefei och tog sig 106,2 mil. Den längsta körningen på 107 mil gjordes från från Kunming till Zhanjiang, sprang hela 665 miles (1 070 km).

Det ska heller inte ha handlat om någon krypkörning, under den längsta körningen höll bilen en snittfart på 83,7 km/h och en toppfart på 118 km/h. Bilen hade en last på 200 kilo, men viss hjälp av en negativ höjdskillnad på 1875 meter. Leveranserna av Nio ET7 börjar den 30 april. Batterierna kommer också att finnas i Nios bytesstationer i maj och juni.

Enligt Nios reklam är detta starten på en ”ny era där elektricitet går länge än olja”. Men räckvidden ska inte vara enda nyttan med batteriet. Den nya batterikemin gör det också möjligt att ta fram lättare och mindre batterier med mer normal kapacitet. De flesta bilister behöver inte 107 mils räckvidd, då de blir kissnödiga, hungriga och trötta innan batteriet är tömt.  

Så långt kom bilarna i testet


KunmingPekingShanghai
Distans1070 km1062 km1046 km
Förbrukning per 100 km12,7 kWh13 kWh13,3 kWh
Körtid12,8 timmar13,2 timmar13,1 timmar
Medelhastighet83,7 km/h80,5 km/h79,9 km/h
Toppfart118 km/h110 km/h120 km/h
Temperatur15,5-30 °C15,5-30 °C18,5-29,5 °C
Höjdförändring-1875 m34 m-3 m