Snyggaste Volvon – men varför vill så få köpa en S60?

Sju av tio sålda Volvobilar är suv:ar.
Efterfrågan på snygga sedanen Volvo S60 är så svag att Volvo låter USA-fabriken stå still. 
– Det finns störningar i delar från Mexico, men det handlar också om utbud och efterfrågan på S60, säger vd Håkan Samuelsson till Automotive News Europe. 

Volvos vd Håkan Samuelsson har tidigare uttryckt en förhoppning om att efterfrågan på sedaner som är bränsleffektivare ska öka igen. Han verkar få vänta på att bli bönhörd. Volvos halvårsrapport visar att suv:ar ökat ytterligare och nu står för sju av tio sålda bilar. Efterfrågan är svag efter sedanerna S60 och S90.  Inte ens den hyllad Volvo S60, som har Volvos kanske snyggaste design verkar falla köparna på läppen.

Volvos S60-fabrik i Charleston i USA står fortfarande stilla, och det beror inte bara på coronapandemin. Efterfrågan på Volvo S60 är helt enkelt för dålig. 

– Det finns störningar i delar från Mexico, men det handlar också om utbud och efterfrågan på S60. Det är defintivt en marknadstrend mot suv:ar, säger vd Håkan Samuelsson till Automotive News Europe. 

Volvo sålde 16389 S60-bilar globalt under första halvåret, vilket visserligen är en ökning på 55 procent, men då ska man ha i åtanke att det var ett modellskifte under första halvåret förra året och att det knappt såldes några bilar av den utgående modellen. I USA rasade försäljningen med 25 procent för S60. 

Om ett par år ska fabriken i USA börja producera nya generationen av Volvo XC90, som kommer att finnas både som laddhybrid och i en elektrisk version. 

– Charleston behöver verkligen en suv, och vi planerar att introducera det andra steget 2022, då blir fabriken fullt utnyttjad, säger Samuelsson. 

Vad flytten innebär för produktionen av XC90 är i dag oklart.