Idag träder EU:s strafftullar mot kinesiska elbilar i kraft. En av de de största förlorarna är Volvo Cars med EX30 som är Europas tredje mest sålda elbil i år. De tycks inte få något undantag från miljardsmällen.
– Volvo Cars erkänner resultatet av omröstningen tidigare denna månad om införande av tullar på elbilar som kommer till EU från Kina, säger tillverkaren till DI.
Nu är det helt klart att strafftullar inför på elbilar tillverkade i Kina som importeras till EU. Tullarna publicerades igår i EU:s officiella tidning och träder i kraft idag. Biltillverkare får nu extra strafftullar på upp till 45 procent. Bland de hårdast drabbade finns Volvo Cars och Polestar.
Volvo Cars hade hoppats få undantag från strafftullarna för att de investerar i EU, men hittills har de fått kalla handen. Det betyder att EU:s tredje mest sålda elbil, Volvo EX30 nu beläggs med 19,3 procents extra tull. Elbilen har redan tillverkats i 100 000 exemplar. Det betyder att hela Volvos vinstmarginal på modellen utraderas och att tillverkaren får betala miljarder om importen fortsätter.
Volvo hade hoppats få ett undantag från strafftullarna med hjälp av den svenska regeringen. Men EU har hittills visat sig vara helt kallsinniga i den frågan. Hade Volvo fått undantag hade det öppnat för andra också. Nu fokuserar Volvo istället på att försöka flytta tillverkningen, något de nu kallar ”långvarig strategi”.
– Vi fortsätter med vår långvariga strategi som är att bygga våra bilar där vi säljer dem, inklusive att bygga EX30 i vår Gent-fabrik. Vårt fulla fokus just nu ligger på att få igång produktionen under första halvåret 2025, uppger Volvos pressavdelning för DI.
Även Polestar drabbas hårt av de nya strafftullarna. Märket blöder redan miljarder, och ska nu betala 19,3 procent i strafftull på modellerna Polestar 2 och Polestar 4 som tillverkas i Kina. Även Polestar 3 tillverkas i Kina, men den görs även i USA och märket kan styra om importen. Framtiden för Polestar 2 som är en äldre modell torde vara osäker, medan Polestar jobbar för att flytta tillverkningen av Polestar 4 till Kina.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter