Idag är det 60 år sedan bilbesiktning blev lag i Sverige. Starten blev en skräck för bilägarna när var tredje bil underkändes. Nyligen såldes Svensk Bilprovning till Tyskland.
Efter att många svenska bilar blivit i dåligt skick infördes en ny lag för exakt 60 år sedan. Den 1 januari 1965 blev regelbundna besiktningar av bilar obligatoriskt i Sverige. I början var det bara bilar som var fem år eller äldre som berördes. Man ville göra en mjuk övergång.
Till en början fastnade många bilar i Svensk Bilprovnings argusöga. Bilprovningens rosthammare var rena skräcken för bilägarna. Av de 430 000 bilar som besiktigades 1965 blev hela 30 procent underkända. Var 100:e bil fick körförbud direkt, den så kallade spanska flaggan.
Besiktningsvolymen och andelen underkända fordon skulle antagligen ha varit högre om inte ett förhållandevis stort antal fordon aldrig kom till besiktningen, uppger Bilprovningen idag. Orsaken till detta var att många fordonsägare var rädda för besöket hos Bilprovningen och valde därför att skrota eller ta sina fordon ur trafik utan att först låta dem genomgå en kontrollbesiktning.
Uppdraget att besiktiga alla bilar gick till det nya statliga företaget AB Svensk Bilprovning som grundades i september 1963. Tiden för de nödvändiga förberedelserna var endast ett och ett halvt år. Den snäva tidsramen för väckte på många håll frågor. Verksamhet planerades på 133 platser från den 1 januari 1965.
Många tvivlade på att det var möjligt och Svensk Bilprovning fick hård kritik i medierna.
– Bilprovningen ser ut att bli en av de präktigaste skandaler man sett på många år i Sverige, skrev en känd motorjournalist. Men Bilprovningen kom ändå igång den 1 januari 1965.
45 år senare avreglerades bilbesiktningen och en rad privata aktörer klev in på scenen. Konkurrensen från fler aktörer ledde märkligt nog till att det blev dyrare. Det har också varit problem med flera muthärvor där det gått att köpa sig en godkänd kontrollbesiktning. Numera finns det ungefär 500 stationer runt om i landet fördelat på olika företag. Att boka tid har blivit betydligt lättare än på monopolets tid.
Under slutet av 2024 såldes gamla statliga Svensk Bilprovning till Tyskland. Svensk bilprovning blev tysk bilprovning när det såldes till TÜV Rheinland. Staten fick 1,2 miljarder kronor för sitt gamla monopolföretag.
– Från och med nu kommer inte staten att äga Bilprovningen, det är bra om staten är med och reglerar verksamheten, men den ska inte äga den, sade finansminister Elisabeth Svantesson.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter