Vilken kanonbil från Skoda!
Nya Enyaq iV är troligen världens bästa elbil just nu – för den som inte behöver accelerera som en tok.
Bilen spöar Volkswagens motsvarighet ID.4 i nästan alla detaljer – trots att den ger mer för pengarna. Hur kan Volkswagen tillåta att lillebror från Tjeckien är så här bra?
Volkswagenkoncernen satsar stenhårt på elbilar och försöker köra om Tesla. För några månader sedan lanserade Volkswagen suven ID.4 som är märkets första elbil som säljs i hela världen. ID.4 har fått fina recensioner i världspressen och verkar matcha Teslas suv Model Y i det mesta – utom acceleration. Men vem behöver egentligen kunna 0-100 km/h under fem sekunder? Ja, ID.4 är i mångt och mycket en perfekt kompromiss och utan tvekan en av världens bästa elbilar. Men nu har den fått en tuff konkurrent – från insidan av koncernen.
TEST SKODA ENYAQ – LÄS CARUPS SENASTE TEST HÄR
Nu, några månader efter ID.4, är det dags för Volkswagen-koncernens tjeckiska lågprismärke Skoda att lansera sin egen variant av ID.4. Skodas suv heter Enyaq iV och den billigaste modellen kostar ungefär som ID.4 trots en mer generös standardutrustning och ett större batteri. Skodas instegsmodell har 58 kWh netto jämfört med ID.4:s 51 kWh. Även med det större batteriet på 77 kWh kostar Enyaq ungefär lika mycket som ID.4 med 77 kWh, trots mer utrustning.
Medan Volkswagen bygger ID.4 i sin elbilsfabrik i Zwickau bygger Skoda Enyaq i Tjeckien i Mladá Boleslav. Bilarna delar nästan all teknik – men Skoda har byggt en helt egen kaross och gjort sin helt egna design av interiören.
Förvånande nog visar mitt första test av Skoda Enyaq att den överglänser Volkswagen ID.4 i nästan allt. Grundtekniken är densamma, men Skoda har lyckats bättre med paketeringen i stort som smått.
Design är något rent subjektivt, men Skodas designavdelning har lyckats med något helt nytt. Enyaq ser ut som en blandning mellan kombi och suv och är riktigt läcker och väcker habegär. Karossen är mer strömlinjeformad än Volkswagen, vilket ger Skoda en något längre räckvidd.
Skoda har valt att behålla riktiga dörrhandtag på bilen i stället för att falla för frestelsen att sätta dit elektriska dörrhandtag som Volkswagen har gjort. Enyaq har rejäla dörrhandtag som för det enklare att öppna, dessutom är de säkrare om bilen råkar ut för en krock.
Den största skillnaden mellan Skoda och Volkswagen blir uppenbar när jag sätter mig i kupén. Skoda Enyaq är en betydligt lyxigare och mer ombonad bil än Volkswagen ID.4. Nästan alla materialval i dörrar, instrumentbräda och konsoler är av högre kvalitet. Detaljer som dörrhandtag är mer designade och skulpterade. Skoda har behållit en rad med vanliga knappar för de vanligaste funktionerna. Instrumentbrädan har dekoration av tyg eller läder som känns betydligt mer premium än Volkswagens plastigare bräda. Skoda har inte snålat bort knapparna till de bakre fönsterhissarna som Volkswagen gjort.
Skoda ska ju vara billighetsmärket, men det känns precis tvärtom. Volkswagen känns som en billig budgetbil i förhållande till den fina premiumkänsla Enyaq bjuder på. Till och med backspegeln är snyggare i Enyaq. Det enda negativa är att mittkonsolen stjäl lite plats från knät.
Ute på vägen är upplevelsen snarlik jämfört med ID.4. Möjligen går Enyaq lite tystare, men jag är inte mätt med bullermätare. Det är ingen bil för den som gillar häftig acceleration. 204 hk och över två ton ger en mjuk och sävlig färd. Enyaq är bakhjulsdriven och så fort jag hamnar på grusigt underlag vill bakhjulen släppa loss. Precis som ID.4 lär Enyaq ha problem på riktigt hala underlag.
Trots svansmotor och bakhjulsdrift är den fjärran det beteende som gamla tiders Skodor hade. Det var 1979 som en Skoda välte i Trafikmagasinets älgtest och gav märket dåligt rykte som varade i decennier. Nu är den annat, men den som vill ha en riktigt vägsäker Enyaq gör bäst i att vänta ut den fyrhjulsdrivna versionen som kommer i september. På motorvägen är Enyaq stabil ända upp till toppfarten, men den går inte mer än 160 km/h.
Summa summarum måste Enyaq vara en av världens allra bästa elbilar du kan köpa just nu, om du inte söker sportbilsprestanda. Bilen känns lyxigare och är betydligt mer premium än Volkswagens motsvarighet. Utrymmena är riktigt stora och räcker för hela familjen. Räckvidden på drygt 50 mil är godkänd, även om du i verkligheten får räkna med drygt 40 mil.
För den som inte till varje pris måste ha en bil som det står Volkswagen på är Skoda Enyaq ett svårslaget val. Enyaq är en förfinad version av ID.4. En riktig kanonbil helt enkelt. Kanske är den för bra för sitt eget bästa, Volkswagens högsta chefer har deklarerat att Skoda ska tvingas göra billigare bilar framöver. Kanske är Enyaq en av de sista modellerna från Skoda som tillåts överglänsa Volkswagen.
ENYAQ iV 60 | ENYAQ iV 80 | |
Effekt | 180 hk | 204 hk |
Vridmoment | 310 Nm | 310 Nm |
Batteri ** (brutto/netto) | 62 kWh / 58 kWh | 82 kWh / 77 kWh |
Räckvidd* | 411 km | 531 km |
Ombordladdare | 11 kW AC-laddning | 11 kW AC-laddning |
11 kW AC-laddning 5-80% | 6,15 tim | 7,3 tim |
50 kW DC-laddning standard 5%-80% | 55 min | 70 min |
100/125 kW DC-laddning tillval 5-80% | 100 kW 35 min | 125 kW 38 min |
Förbrukning WLTP* | 157.0 Wh/km | 169.0 Wh/km |
Värmeåtervinningsystem Heat Pump | Tillval | Standard |
Toppfart | 160 km/t | 160 km/t |
Acceleration | 8,7 s | 8,5 s |
Dragvikt bromsad | 1000 Kg | 1000 Kg |
Dragvikt obromsad | 750 kg | 750 kg |
Tjänstevikt kg | 2002 | 2150 |
Maxlast kg | 507 | 508 |
Totalvikt kg | 2509 | 2658 |
Hjul | 19″ Lättmetallhjul | 19″ Lättmetallhjul |
Design | Design Selection LOFT | Design Selection LOFT |
Infotainment | 13″ Infotainment | 13″ Infotainment |
Drivsystem | Bakhjulsdrift | Bakhjulsdrift |
Markfrigång mm | 186 | 186 |
Bagagevolym l | 585 | 585 |
* I grundutförande | ||
PRISER | ||
ENYAQ | 453 900 kr | 553 700 kr |
ENYAQ SPORTLINE | 483 900 kr | 571 500 kr |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter