Toyota erkänner att de fuskat i krocktester och riggat flera modeller inför testerna. Fusket berör flera olika modeller, bland annat Toyota Yaris Ativ. Toyota uppger att fusket kan vara mer omfattande och att fler modeller kan vara berörda.
– Vi anser att detta är en absolut oacceptabel handling som sviker våra kunders förtroende, säger Toyota ordförande Akio Toyoda.
Toyota och dotterbolaget Daihatsu skakas av ett avslöjande om riggade krocktester. Bilar som skickats till officiella krocktester har modifierats för att klara testerna bättre. Bland annat har dörrpaneler modifierats med en skåra för att interiören inte skulle skada krockdockan när sidokrockkudden utlöstes. Toyota utreder nu om fler modeller är drabbade och hur utbrett fusket är i bolaget.
Fusket har gjorts av Toyotas dotterbolag Daihatsu som tillverkar flera Toyota-modeller för den asiatiska marknaden, Mellanöstern och Latinamerika. Både Toyota och Daihatsu har officiellt gått ut och bekräftat fusket som gjorts på Toyota Yaris Ativ tillverkade i Thailand från augusti förra året. Modellerna säljs bland annat i Thailand, Mexiko, Ecuador och Mellanöstern. Det är 76 289 exemplar av Toyota Yaris som berörs. Även den kommande modellen Toyota Agya och Perodua Axia ska ha riggats, total är 88 000 bilar berörda, enligt Reuters.
Toyotas högsta ledning går nu ut och ber om ursäkt för fusket och säger att en detaljerad undersökning i företaget ska gå till botten med det inträffade. Troligen är bedrägeriet i krocktester inte begränsat till dotterbolaget Daihatsu.
– Eftersom detta problem uppstod med en personbil av märket Toyota, tror vi att problemet inte är begränsat till Daihatsu, säger styrelseordförande Akio Toyoda i ett uttalande.
Krockfusket är en av de allvarligaste kriserna som drabbar Toyota sedan återkallelseskandalen 2009, och en stor motgång för Koji Sato som tog över som vd så sent som den 1 april.
– Vi anser att detta är en absolut oacceptabel handling som sviker våra kunders förtroende. Vi vill uppriktigt be om ursäkt till våra kunder runt om i världen och alla närstående parter för det besvär och den oro som detta har orsakat, säger Akio Toyoda.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter