En ultimat körupplevelse och en hyllning till Cobras 60-årsjubileum, det var målet när Classic Creations skapade den perfekta Shelby Corban. I en värld där bilar blir tyngre och tyngre har företaget fokuserat på en hög effekt kombinerat med en låg vikt. Resultatet blev en fullständigt galen bil.
I och med elbilarnas intåg har mycket hästkrafter blivit en normalitet. Men nackdelen med elbilar är deras vikt, även om kraft-till-vikt-förhållandet är bra försvinner ofta kurvatagningsförmågan och bromssträckan blir sämre. Det är just därför en lättare bil är överlägsen för maximal körupplevelse.
Kombinerar man extremt mycket kraft med en väldigt låg vikt så får man denna Cobra. Det är nämligen inte vilken Cobra som helst, utan Classic Creations har byggt bilen för att hedra Cobra och Shelbys 60-årsjubileum. Bilen heter Diamond Edition Shelby Cobra Race Car och är något alldeles unikt.
Classic Creations tanke bakom projektet var att göra vad Carroll Shelby själv skulle göra. Karossen är helt i kolfiber och totalt väger den bara 40 kg! Hela bilen är självklart också väldigt lätt och väger 1 043 kg, i dagens mått ungefär som ett pappersflygplan.
Med tanke på den lätta vikten skulle det gott och väl räcka med en standard 5.0 V8:a från Ford. Men nej, bilen har bland annat en Magnuson-kompressor, ett MoTeC-system och massa andra små förändringar. Resultatet är en effekt på 1 014 hk och 1 016 Nm i vridmoment. Växling sker manuellt via en sexväxlad Tremec-växellåda.
Accelerationen från 0-100 km/h går på 3,9 sekunder, men idén med bilen är inte en snabb acceleration, utan en perfekt körupplevelse. Toppfarten är som Classic Creations beskriver “över 306 km/h”. Det kommer bara att tillverkas 10 exemplar av Classic Restorations, så det kommer att bli en mycket sällsynt bil. Är man intresserad av att slå till får man vara beredd att betala 13 miljoner kronor, före skatt. Det finns fortfarande 8 produktionsplatser tillgängliga. Bilen kommer att göra sin debut under Monterey Car Week 2023 som startar idag, för att lyckas sälja de kvarstående platserna.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]