Nu visar Volvo upp sin första MPV någonsin. Nya Volvo EM90 är märkets största och lyxigaste bil någonsin med flygplansfåtöljer och stor tv-skärm. Bilen är nästan en exakt kopia av Zeekr 009 men med Volvoemblem.
Volvo Cars har nu dragit täcket av sin allra första MPV, en Multi Purpose Vehicle. EM90 är en Volvos största bil någonsin, och bilderna som släppts visar att den också är den lyxigaste. Mittenraden får flygplansfåtöljer med utfällbara bord och framför passagerarna finns en stor bildskärm. Stolarna går att fälla bakåt om man vill ta en tupplur. Det finns också utfällbara fotstöd, Volvo beskriver bilen som ett vardagsrum på hjul.
– Hemmet är inte alltid en byggnad, säger Volvos vd Jim Rowan.
Förarmiljön består av en stor skärm och växelväljaren är gjord av en stor bit Orrefors-kristall. Till skillnad från EX30-modellen har Volvo behållit ett instrumentkluster i förarens siktlinje. Volvo EM90 får en räckvidd på upp till 738 kilometer enligt CLTC-testcykeln. Bilen kommer med ett 116 kWh batteri och laddningstiden från 10 till 80 procent förväntas vara under 30 minuter. EM90 är bakhjulsdriven med en elmotor på 272 hästkrafter och kan accelerera från 0 till 100 km/h på 8,3 sekunder.
Volvo EM90 är, bortsett från förlängda limousiner, den längsta bil Volvo har producerat. Den mäter 520,6 cm och är 198,7 cm bred utan backspeglar. Höjden på 185,9 cm gör att den är 10 cm resligare än SUV:en EX90. Trots större kaross och ett större batteri är den lättare än EX90: 2763 kg mot 2818 kg.
– Med EM90 tar vi Volvo Cars arv och ledarskap inom säkerhet in i det spännande nya segmentet för eldrivna MPV:er, säger Jim Rowan, vd för Volvo Personvagnar. Det gör det möjligt för oss att utnyttja ny efterfrågan på marknaden som vi inte har utforskat tidigare och breddar varumärkets attraktionskraft för fler människor, säger Jim Rowan.
Bilen är mer eller mindre en exakt kopia på Zeekr 009 som presenterades förra året. Volvo har dock ändrat på bilens front, satt dit Tors Hammar-lampor och Volvoemblem. Ett klassiskt fall av så kallad badge engineering. Volvo EM90 kommer troligen inte till Sverige, utan säljs än så länge bara i Kina.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter