Moderaterna går till val på att sänka reduktionsplikten på diesel och bensin kraftigt. Det kan innebära sänkta priser med flera kronor, men utsläppen av koldioxid kommer att öka.
– Det vi lovar idag är en förändrad reduktionsplikt till EU:s miniminivå. Det pressar ner inflationen, säger Elisabeth Svantesson, Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson.
Moderaterna höll idag en pressträff inför valet där de presenterade ett utspel inför valet i september. Partiet vill sänka reduktionsplikten på diesel och bensin till EU:s miniminivå för att få ner bränslepriserna i Sverige. Sverige har idag en reduktionsplikt på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent på bensin. I praktiken innebär det en inblandning av 40 procent biodrivmedel i dieseln och 10 procent i bensin.
EU:s miniminivå idag är sex procent koldioxidredukton, så det innebär en kraftig sänkning av inblandningen som Sverige gör idag. Priserna på diesel och bensin skulle kunna sänkas med flera kronor om kravet går igenom. Största sänkningen kan ske på dieseln, sannolikt med 4-5 kronor per liter vid pumpen. För bensin blir sänkningen sannolikt något lägre.
– Vi var med på beslutet tidigare, men nu när vi ser utvecklingen är det rimligt att ändra på kraven. Vilken regering som än tillträder i höst så måste vi satsa ännu mer på laddinfrastruktur, säger Elisabeth Svantesson, Moderaternas ekonomiskpolitiska talesperson.
Inblandningen av biodrivmedel innebär att Sverige sparar in flera miljoner ton utsläpp av koldioxid. Går moderaternas förslag igenom kan utsläppen öka igen och Sverige missa sina klimatmål. En granskning SVT gjort visar att biodrivmedlen gör sju gånger mer nytta än alla elbilar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter