Så ska VW bygga sin nya billiga elbil på förnyad plattform

Volkswagens nya elbilsplattform är försenad ända till 2029. Nu släpper koncernen istället en uppdaterad version av nuvarande MEB till 2025. Nya arkitekturen ska även användas till folkbilarna Volkswagen ID.2 All och Cupra Raval.

Volkswagen-gruppen har nu byggt mer än 1,1 miljoner elbilar på den så kallade MEB-plattformen. Bland annat är det VW ID.3, Skoda Enyaq och Audi Q4 e-tro. Planen var att koncernen skulle gå över till den nya arkitekturen SSP som skulle kunna användas för alla bilar. Men nu meddelar Volkswagen att SSP är försenad till 2029 och att det kommer en ny MEB+ år 2025 istället. 

Den nya plattformen ska få 10 procent bättre räckvidd och effektivitet, vilket innebär närmare 80 mils räckvidd, då redan dagens ID.7 kommer 70 mil. Bilarna ska kunna accelerera upp till 100 km/h på under fem sekunder.

Även de kommande folkbilarna som Volkswagen ID.2 All och Cupra Raval som ska kosta under 300 000 kronor ska använda MEB+. De kommer dock få betydligt kortare räckvidd än 70 mil. Det har tidigare talats om att Volkswagen köper komponenter från Hyundai för att hålla nere kostnaderna för de nya billiga elbilsmodellerna.

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester