Så ska nye svenske chefen rädda Polestar i USA

Anders Gustafsson är Polestars USA-chef och har stora planer på hur företaget ska räddas på den amerikanska marknaden. Inom drygt ett år ska biltillverkaren utöka med 20 nya återförsäljare bara i USA.
– Vi har väntat på det, säger Anders Gustafsson, chef för Polestar i USA, till Automotive News. 

Sedan Polestar lanserades i USA 2020 har försäljningen gått relativt trögt. I maj i år såldes endast 377 bilar av Polestar 2 i hela USA. Men nu när biltillverkaren inlett sin produktion av Polestar 3 i South Carolina i USA hoppas biltillverkarens USA-chef Anders Gustafsson att det kommer bli en vändpunkt för bilmärket på den amerikanska marknaden.
– Det är mycket lättare att tävla om du har mer än en bil och nu har vi tre, säger Anders Gustafsson, enligt Automotive News. 

Senare i år kommer även Polestar 4 att erbjudas på den amerikanska marknaden och inom två års tid hoppas Polestar utöka utbudet med två modeller till. Anders Gustafsson hoppas nu att märket ska kunna locka bredare köpargrupper när de har fler modeller än bara en sedanmodell.

Polestar 3.
Polestar 4.

Enligt Polestarchefen har företaget planer på att öppna 20 nya återförsäljare till slutet av 2025 i USA. Det skulle vara en ökning med hela 74 procent, då företaget har 27 återförsäljare i dag i Nordamerika. Men han är tydlig med att han inte vill att Polestar ska sälja sina bilar vid Volvobutiker.
– Det måste finnas en passion kring varumärket och det är tuffare att uppnå ifall man har två varumärken, säger Anders Gustafsson, enligt Automotive News. 

Polestar kommer även att byta strategi när det kommer till deras försäljning. Enligt Anders Gustafsson kommer återförsäljarna bli mer involverade och även få fler bilar som de kan parkera utanför sina butiker.
– Kunderna kommer inte längre och knackar på dörren på grund av den hårda konkurrensen, säger han, enligt Automotive News. 

Anders Gustafsson som tidigare var Volvo Cars chef i Nordamerika har haft sin nya position hos Polestar i fem veckor. Under hans direktiv kommer Polestar lägga ett stort fokus på återförsäljarnas lönsamhet för att de ska kunna rekrytera och behålla bra personal.
LÄS MER: