Rika ryssar har hittat metoder för att köpa fabriksnya lyxbilar trots hårda sanktioner. New York Times avslöjar hur mängder av lyxbilar smugglas ut från andra länder och köps av den ryska eliten. Det går nu åter att köpa fabriksnya Volvobilar i Moskva.
– De rika människorna förblir alltid rika. Kriget påverkar dem inte, säger Ecaterina Condratiuc, chef hos en lyxbilssäljare i Dubai.
Rysslands invasionskrig har gett landet hårda sanktioner och gjort att så gott som alla bilföretag stoppat sin export till landet och brutit relationerna med ryska generalagenter och återförsäljare. Men trots det fortsätter dyra fabriksnya lyxbilar att strömma in i landet. New York Times avslöjar att en stor del av exporten sker via Dubai, men också via ett globalt nätverk av mellanhänder.
Kommunikationsdirektören Ecaterina Condratiuc vid hos en återförsäljare för lyxbilar i Dubai, berättar att de nyligen skickade en Porsche Cayenne Turbo GT för över tre miljoner kronor till en rysk återförsäljare. En bilverkstad i Dubai tjänar pengar på att installera sätesvärme i bilar som ska exporteras till Ryssland. Tidigare räckte 12 000 värmesitsar i flera år, när kriget bröt ut tog de slut snabbt. Lyxiga showroom i Dubai gör ingen hemlighet av att de säljer bilar till Ryssland.
Men bilar verkar också komma från Europa och Kina. Det går enkelt att hitta och köpa helt nya Volvo-bilar som tillverkats under 2023, trots att Volvo inledde sin bojkott av Ryssland redan i februari 2022. Flera handlare annonserar öppet på marknadsplatsen Avito om att kunderna kan beställa nytillverkade Volvobilar som om ingenting har hänt. Återförsäljaren Volvo Car Suzdal i Sankt Petersberg säger sig ha nya Volvobilar från 2023 i lager.
– Vi har inte sett något av det, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars, till New York Times.
På olika handelsplatser på nätet säljs allt från nya BMW och Volvo till Rolls-Royce och Bentley. Enligt New York Post har Dodge Ram blivit en favorit i Ryssland efter kriget. Den köps kontant och skickas sedan till Ryssland. Vissa ryska bilhandlare som inte längre kan sälja sina märken smugglar i vissa fall in 100-tals bilar åt gången. Enligt ryska analysföretaget Autotstat stod parallellimport bilar för 12 procent av försäljningen på 626 300 nya bilar förra året.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter