Så pressas nya Porsche Macan i norra Sverige

Bensindrivna Porsche Macan slutar säljas redan nu i vår. Nu pressar Porsche den elektriska efterträdaren i extrema vintertester i norra Sverige. 

Porsche fick lägga ner nuvarande modellen av Macan betydligt snabbare än beräknat för den europeiska marknaden. Bilen klarar inte EU:s krav på datasäkerhet. Den nya testas nu för fullt i norra Sverige för lansering senare i vår. Trots att virtuella simuleringar och vindtunnelsimuleringar blir alltmer exakta har inte prototyptester spelat ut sin roll.

För att testa samspelet mellan alla aktiva rkomponenter körs Macan  under extrema klimat- och situationsbelastningar. Just nu testas bilen på snö och is under kalla temperaturer i norra Sverige. Bien får en bakhjulsfokuserade fyrhjulsdrift på över 600 hästkrafter och 1 000 Nm med Launch Control i toppmodellen.Dessutom får den Porsche Active Suspension Management-system med tvåventilsdämparteknik, luftfjädring, differentialspärr på bakaxeln och bakaxelstyrning med en styrvinkel på upp till fem grader.

Luftmotståndet har sänkts från 0,35 i den gamla modellen till 0,25. Räckvidden enligt WLTP blir mer än 500 km för alla varianter. Batteriet har en bruttokapacitet på 100 kWh, varav upp till 95 kWh kan användas aktivt. Macan kommer precis som Taycan med 800-voltsteknik. DC-laddningseffekten för nya Macan vid 800 V-laddningsstationer är upp till 270 kW.